Chichen Itza - Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu Chichen Itza - Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Chichen Itza - Playa del Carmen

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

23 November 2012 | Mexico, Playa del Carmen

Chichen Itza. - Playa del Carmen.

We zijn omdat we bij Chichen Itza sliepen een van de eersten die op de site zijn. Het is dan ook zeer rustig en we kunnen alles goed bekijken. Het is het laatste wat we in Mexico bezoeken voordat we zoals onze reisleider zegt naar "Benidorm" gaan.
In tegenstelling tot alle anderen sites die we bezocht hebben mag je hier nergens op klimmen of inkomen. Deze site behoort tot een van de 8 nieuwe wereldwonderen en krijgt een vloed van toeristen te verwerken. Vanuit Cancun en Playa del Carmen worden uitstapjes georganiseerd hierheen. Ter bescherming van het wereldwonder kan men ook niet meer toestaan dat iedereen erover heen klautert. Toch is het weer iedere keer indrukwekkend te zien wat vroegere mensen gebouwd hebben, maar deze site vind ik ook iets engs hebben. De Maya's waren echt geen lieverdjes. Er zijn hier verschillende plaatsen waar mensen geofferd werden. Duidelijk te zien aan de doodskoppen die erop staan en de afbeeldingen van maya's met in hun handen afgehakte hoofden. Er was ook een plaats waar de hoofden op stokken gespietst werden als afschrikkend voorbeeld met ons valt niet te spotten. Er was een observatorium, de Caracol, waar men astronomische waarnemingen deed door gebruik te maken van sleuven in dit gebouw. Het is uitzonderlijk omdat het rond is gebouwd. En verder een prachtige gevel van het nonnenklooster, ( zo door de Spanjaarden genoemd vanwege de kleine kamertjes )echt mooi gedecoreerd. Een heilige bron waar ook mensen ingegooid waren. En nu langs alle paden naar de verschillende tempels zij aan zij kraampje na kraampje, met al het gebruikelijke toeristenspul. Een heel klein vrouwtje, ik schat net meer dan een meter, bood zo ontwapenend zakdoekjes aan, one dollar, one dollar, dat al gebruik ik die dingen nooit ik er toch een gekocht heb.
Tegen de tijd dat wij weer bij de bus verwacht werden was het vreselijk druk geworden. Terwijl wij een hapje aten aan de ingang zagen we horden mensen langs komen, een lange rij. Blij, dat wij die net voor waren
Daarna was het voor de laatste keer in de bus zitten. De chauffeur rook stal en zette er goed de sokken in. Het laatste hotel waar we nu logeren valt me alleszins mee. De kamers zijn groot en ruim, we hebben een kingsize bed. Voorheen hadden we altijd twee grote twijfelaars die we maar zelden beiden in gebruik hebben genomen maar wat meer ruimte is wel lekker. Er is een zwembad. De tuin met ligstoelen en een bar. Het is een 3 minuten lopen van het strand en om de hoek is meteen de grote hoofdstraat van Playa.
Eerst het strand op en ergens lekker in het zonnetje wat gedronken. Daarna het dorp weer in
Ik heb meteen afgesproken om morgen twee keer te gaan duiken. Daar heb ik reuze zin in. Eerst moet ik even een opfris cursus doen, het is perslot 4 jaar terug dat ik voor het laatst gedoken heb en daarna gaan we twee keer onderwater. Ben benieuwd. Het staat hier bekend als een erg mooi duikgebied.
Daarna hebben we wat winkeltjes bekeken. Weer op Mariabeeldjes uit. Hier hebben ze ook een afschuwelijke soort, een soort bleke Maria. Het wordt gewoon lachen, Rens je hebt ons erg veel plezier bezorgd.
Daarna gegeten in een heerlijk restaurant. Alleen de prijzen die hebben nu ook Nederlandse hoogte, dus duur.
Er lopen hier ontzettend veel Amerikanen rond. Het is een enorm drukke badplaats met heel veel chique winkeltjes. Heerlijk hier morgen en overmorgen overdag te zijn. Het weer is zalig, 25 graden en heel zonnig. Dat wordt nog afzien in Nederland.

• 23 November 2012 - 09:08

Carien:

Precies wat ik je al schreef over Chichen Itza, zo druk en alles afgeschermd. Alfred en ik hebben er ook niet lang doorgebracht.
    Voor Renske heb ik een Mariabeeld, wat ik gekocht heb in Chichen Itza. Het moet aan de muur gehangen worden, is van klei, maar je kunt het ook rechtop tegen iets zetten. Het is Maria de Guaduoloupe, dus met stralenkrans, in felle kleuren. Waarschijnlijk vindt Josefine het ook mooi.

Geniet van de laatste dag met duiken.
    Veel liefs van Carien

• 23 November 2012 - 17:26

Helene Dieben:

Lieve John en Johanne; het zit er dus bijna op voor jullie. Nog even een duik in de onderzee-wereld en dan op weg naar de eigen haard (die je overigens gelijk aan kan steken) en de pepernoten; er zullen wat knoppen om moeten?
    We wensen jullie een goede reis en een gezellig thuiskomen. Groetjes Appie en Len

• 24 November 2012 - 09:00

Rens:

lieve pap en mam,
    Geniet van de laatste uren in Mexico!
    Wat lief dat jullie zo op zoek zijn naar een Mariabeeld, maar het hoeft niet ten koste te gaan van je kostbare vakantietijd!
    De kindjes en ik zullen wel weer blij zijn als jullie weer thuis zijn! Xxx Rens

• 24 November 2012 - 14:23

John & Johanne :

Wij zullen ook heel erg blij zijn om jullie en de kindjes weer te zien. Wat dat betreft kan het niet vlug genoeg morgen zijn.