Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Palenque

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

19 November 2012 | Mexico, Palenque

Palenque

Vanmorgen lag ik om kwart over 6 in het zwembad. Daarna douchen en aankleden en naar jarige Taeke skypen. Zij kregen het beeld niet van ons, maar wij zagen wel de andere kant. Dat ze het hoorden bleek toen we lang zal ze leven zongen er mee gezongen werd. Het is een schamele manier om de verjaardag van je kleinkindje mee te maken, maar ik hoor de moeder Rens al zeggen, ja dat moet je zelf weten, had je maar niet op vakantie moeten gaan. En och dit was beter iets dan niets. Nee Helene we nemen geen indianenpak mee. Die zijn er niet. Veren dragen de indianen niet meer, de veren werden gemaakt van de vogel quatzal en dat is momenteel een beschermde vogel waar geen veren meer van gebruikt mogen worden. De paar indianenpakken die we gezien hebben waren echte oude en die kosten meer dan 500 euro. Een beetje te duur voor de verkleedkist.
We zijn toch het eerste deel van de dag met de groep meegegaan. We kregen met een gids een rondleiding over het tempelterrein.
Toen we aankwamen regende het hevig en al de verkopers deden goede zaken met het verkopen van plastic poncho's. Zo'n kruitvat ding van twee kwartjes voor de prijs van twee en halve gulden, bij de buren, een franse groep werd er zelfs al 5 gulden voor betaald.
Een mevrouw beladen met allerlei koopwaar ging ontmoedigend op de vloer zitten en pakte haar telefoon, ik hoorde haar al zeggen, vlug, kom met poncho's dan doen we goede zaken, maar ik denk niet dat het de gedachtengang van deze mevrouw was. We bleven even wachten tot de ergste regen over was en degene die besloten had het aan te kijken had het gelijk aan hun kant want er viel geen drup meer.
Volgens onze reisleider hadden we door de regenbui erg veel geluk want het kon er vaak verzengend heet zijn en nu was het heel aangenaam lopen bij zo 'n 22 graden en een lauw zonnetje.
Deze tempels zijn vooral belangrijk omdat men voor het eerst ontdekte dat het ook graven waren. De hoogste tempel, de tempel van de inscripties bevat het graf van de heerser Paskal. We hadden dat graf nagebouwd al gezien in het archeologisch museum in Mexicostad. . Deze heerser werd op zijn 12 koning en heeft tot zijn 80 geleefd, uitzonderlijk oud voor die tijd. Hij had toen goed de tijd om zijn graf te bouwen. Dat was een ruimte in de tempel die hij altijd gebruikte. Op de tempel werd gebruik gemaakt van allerlei archeologische wetenswaardigheden. Hij was zo gebouwd dat tijdens de zonnewenden precies het licht naar binnen viel. Dan waren de onderdanen beneden en stond hij bovenaan met juwelen behangen, veren op het hoofd en als de zon daar dan op viel moet dat een overdonderend gezicht geweest zijn voor de onderdanen. Een schittering. Waren ze weer een half jaar overtuigd van zijn goddelijke oorsprong. Het schijnt zelfs dat NASA naar Palenque is gekomen om alles goed te bekijken omdat het zo ongelooflijk is wat de Maya's allemaal wisten.
Naast dat graf van Paskal was er ook een graf van een koningin. Teken dat de Maya 's voor die tijd al feministisch waren. Zij had zelfs meer jade bij zich dan de belangrijke buurman. Jade was voor de maya 's heel belangrijk. Men had het nodig om door de onderwereld te komen. Ik vind het toch zo bijzonder hoe verschillende culturen toch op elkaar kunnen lijken, veel doet me aan Egypte denken.
We hebben daarna nog de tempel van zijn zoon bekeken en beklommen en het uitzicht op het gehele tempelcomplex bekeken. Omdat de zoon pas laat koning werd doordat zijn vader zo lang leefde moest hij in een korte tijd zijn tempel afbouwen en dat is in 20 jaar gelukt. Hij was wel zo slim om dat dan op een heuvel te doen zodat hij toch op het complex van zijn vader neerkeek.
Hoewel er bij John en mij toch een zeker tempel moeheid opkomt is het toch weer iedere keer erg interessant en aangenaam over de sites te lopen. Ik ervaar het als plaatsen vol energie
Wij zijn na afloop van de rondleiding samen in een busje van de plaatselijke bevolking naar de stad vertrokken en die bekeken. Een kerk weer stampvol om 12 uur zondags en veel winkelstraatjes. Op een zwempak uit en niet gevonden. Naar het hotel terug en van de zon gaan genieten. Eerst met Nienke nog uitgebreid geskypt, heerlijk, Renske was niet te pakken te krijgen. Daarna de ligstoelen aan het hotel zwembad in beslag genomen. Toen ben ik vanmiddag maar weer in bh en onderbroek, allebei zwart wezen zwemmen. Ik heb er uit het water mijn top over en dan is het volgens John bijna een normaal zwempak. Dus voelde me niet zo opgelaten.
Het was heerlijk rustig met ligbedden aan het water. Mooi muziekje op, glaasje witte wijn, een super vakantiegevoel temeer daar de zon goed was doorgekomen. Intussen is de rest van de groep ook weer gearriveerd. Zij hadden een mooie waterval nog bekeken en zijn nu ook her en der over het zwembad verspreid. Het gaat avond worden. De apen beginnen weer te brullen. Ze schijnen ook aan de ramen te rammelen en een paar van de groep zijn er flink van geschrokken als zo 'n joekel ineens aan je venster staat.
De dag zit er weer bijna op, wat vliegt het toch voorbij.