Flores- Tikal- Flores - Reisverslag uit Flores, Guatemala van John & Johanne - WaarBenJij.nu Flores- Tikal- Flores - Reisverslag uit Flores, Guatemala van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Flores- Tikal- Flores

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

16 November 2012 | Guatemala, Flores

Flores- Tikal- Flores

We staan vroeg op. Zitten om 6 uur aan het ontbijt. Om 7 uur vertrekken we met een plaatselijke gids die zeer goed Engels spreekt naar Tikal. Rond half 9 zijn we daar. In het park zelf rijden we ook nog 20 minuten en ik kan weer een aantal plaatjes toevoegen aan mijn verzameling dierenverkeersborden. Het zijn beestjes die we ook in het park verder tegen komen op de jaguar na gelukkig.
Tikal is een van de grootste Mayasteden. Het ligt midden in de jungle. Veel is nog niet gerestaureerd en ligt onder de grond begraven maar veel is al ontdekt en gerestaureerd. Een probleem is dat het geheel overgroeid is door de jungle en dat veel wortels van bomen voor stabiliteit zorgen. Dus het is moeilijk om zonder brokken alles weer in de oude staat te brengen.
De site is heerlijk om op te lopen. Het is zalig weer en het is erg rustig. Je hoort tussen de tempels het brullen van de apen en we spotten er ook meerdere. Vogels vliegen rond, toekans papagaaien en verder de pauwkalkoen, een prachtige blauwe vogel ,met oranje parels op het hoofd. We zien ook de Coati, het schijnt familie van de wasberen te zijn, ik vind ze op miereneters lijken. De gids weet van alle planten en bloemen te vertellen, ook waar ze voor dienen. We staan bij de kauwgomballenboom, daar wordt net als rubber door insnijdingen in de boom de basis van kauwgum afgetapt. We noemen hem meteen Johans boom, daar die van kauwgum niet vies is zacht gezegd. Verder de boom waarvan thee van de bladeren beter werkt voor bv borstkanker dan een chemokuur volgens de gids. Bladeren van bomen om te poepen, of juist om het te stoppen, bladeren voor nierstenen, het bos is vol medicijnen.
We spotten de coati, miereneter , een slang en een tarantula. Die laatste heeft Kris op zijn arm. Deze is wel groter hè Noor en Josefine als spin Anna. Ik vond het heel dapper van Kris, had de spin toch niet graag op mijn arm gehad.
Daarnaast lopen we langs, in en op al de aanwezige tempelcomplexen. Van ieder vertelt de gids door wie het gebouwd is, maar daar zal ik niemand mee vermoeien. Zelf lees ik het ook wel na als ik het weer weten wil. Ik heb ieder complex wat beklommen mocht worden beklommen, het was soms best steil en moeilijk en glad, soms door aanleg van gemakkelijke trappen zoals bij de hoogste van 65 meter onverwacht gemakkelijk. Bij de laatste tempel heb je een uitzicht over de jungle om stil van de worden. Hier en daar piept er dan een tempel boven de bomen uit. Al met al hebben we zeker 5 uur gelopen en geklommen. Heerlijk om zo in beweging te zijn. Nu gloeit mijn enkel wel wat, maar we hebben het in ieder geval gehad. Iedereen van de groep heeft mee gekund al hebben sommigen even rust genomen door een tempel niet te beklimmen maar allen vonden we het de moeite waard.
We vertrokken om half 4 uit het park en om vooral de reis avontuurlijk te houden schoof de bus weg toen we over een stuk weg moesten die ze net aan het aanleggen waren. We moesten er allemaal uit want hij begon erg scheef te hangen. Met behulp van de wegwerkers werd de bus weer op de weg gezet en konden we verder.
Op 5 uur waren we weer terug in Flores. We zijn eerst snel broodjes wezen kopen want morgen is het zonder ontbijt op pad. We hebben een lange dag. We gaan eerst per bus naar een plaats waar we per boot enkel maar verder kunnen. We hebben dan nog een paar beroemde Mayaplaatsen bezocht. Met de boot gaan we de grens van Mexico over en komen dan in een indianenreservaat. Tot nog kort geleden hadden deze mensen een zeer afgesloten bestaan. Nu mag je in het reservaat komen, maar onder begeleiding van hen. We gaan in dat reservaat slapen, erg primitief geloof ik en gaan onder begeleiding van een indiaan de rimboe in. Daar wandelen we de volgende dag zo 'n 3 uur in de jungle onder begeleiding van een van hen. Pas dan weer verder de bewoonde wereld in naar Palenque waar we zaterdagavond laat aankomen. Tot die tijd is het niet mogelijk om iets te berichten. We zijn van de bewoonde wereld afgesloten.
We zijn weer heerlijk gaan eten in het heerlijke restaurant van gisteren. Gezellig met zijn tweedjes. De ober heeft er een foto van gemaakt maar dat duurde zo lang dat het lachen een grijnzen werd.
Renske ik zal zondag proberen te skypen, zou je rond 3 uur jullie tijd ongeveer de computer stand bij kunnen zetten. Dan kunnen we Taeke feliciteren. Als er tenminste Wifi is, maar dat zal wel denk ik. Ik probeer zo snel mogelijk het zaterdag op de site te krijgen, dus zondagochtend kun je lezen of er Wifi is.

• 16 November 2012 - 07:19

Betty Leverman:

Betty@ Leverman.nl

• 16 November 2012 - 09:20

Renske :

we zetten de Skype zondag aan. Leuke verhalen en mooie foto'ss. Enge spin!
    Merken jullie wat daar dat over een maand de Maya kalender afloopt, dus de wereld vergaat?
    Xxx Rens

• 16 November 2012 - 12:58

John & Johanne :

Ja, we merkten het gisteren omdat men vertelde dat de wegen naar Tikal opgeknapt werden omdat er eind volgende maand een omwenteling naar een geheel nieuwe tijd zou gaan gebeuren en dat dat bijzonder gevierd wordt en dan veel mensen naar de Mayacomplexen komen om te offeren en het te vieren. Ze zien het echter niet als het vergaan vN de wereld maar een nieuwe tijd instappen. Daar ging gisteren ook veel over toen de astrologie werd uitgelegd bijde 7 tempels, men werkt met periodens van 20 jaar, 52 jaar en meer Als ik het nog goed herinner. Had met zonnestanden en eclips van de aarde te maken.

• 16 November 2012 - 22:31

Emilie Fraterman:

Wat een enig verslag weer Johanne! Zat die taratella niet in een potje? Je hebt zulke spinnen in het griezeldierentuintje in Tilburg! Daar zitten ze in een potje nl.
    Veel plezier en avontuur nog, maar niet te gek!
    liefs van eem

• 17 November 2012 - 19:49

Marie-therese:

Wat leuk om jullie zo te volgen,jullie genieten zo te horen.gaat hetweer wat beter met je enkel,pas op hoor.John gaat het met jou ook goed.Blijf jullie volgen hoor,fijne reis verder.Groetjes van Ed en Marie-Therese

• 17 November 2012 - 19:49

Marie-therese: