Chichen Itza - Reisverslag uit Mérida, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu Chichen Itza - Reisverslag uit Mérida, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

23 November 2012 | Mexico, Mérida

Chichen Itza

We zijn vanmorgen tot een uur in Merida rondgestruind. Alles wat we gisteren bij avond zagen zagen we nu bij dag . Het is een drukte van heb ik jou daar. Eerst bekijken we de kathedraal. Eigenlijk is hij heel sober van binnen. Er hangen foto's van de paus die deze kerk heeft bezocht. Het is de oudste kerk gesticht door de Spanjaarden. Voorin zitten kinderen die een mis volgen en allemaal een voor een iets aan God vragen . Bij het einde van die mis wordt het Ave Maria gezongen door een van hen,een beetje vals maar erg ontroerend.
We komen de kinderen buiten de kerk weer erg blij tegen met een snoepzak die ze in de kerk ontvangen hadden. Allemaal bij elkaar kijken wat in hun snoepzak zat. Het deed me aan mijn eigen kinderjaren denken dat we voor Maria of goede Week bijeenkomsten ook zo in de kerk moesten komen. En daarna plaatjes ontvingen omdat we de mis bezocht hadden.
We lopen daarna naar het Casa de Monteljo, het is het paleis van de eerste Spaanse gouverneurs. De poort is nog van die tijd. Je ziet een paar Spaanse soldaten in steen uit gebeiteld die op de hoofden van de Maya 's de overwinning uitbeelden, ze vertrappen hen.
Verder ook het Palacia de Gobierno. We mochten er gisteren niet inkomen. Toen was er een belangrijke gebeurtenis,. Vandaag wel en we kunnen de wandschilderingen die,daar zijn bekijken. Ineens zijn er als we buiten staan een hele hoop mensen. Er staan mensen met een bord op hun buik en twee mensen komen naar buiten. Het blijkt de gouverneur van deze provincie te zijn. Er worden door ieder foto's gemaakt en ook twee cameraploegen komen het ineens filmen. Ik ben door deze filmers ook uitgebreid in beeld genomen, we halen misschien de Mexicaanse tv.
We komen Moniek tegen en gaan samen op zoek naar de Maria die Rens graag heeft. . Moniek doet altijd net of ze een beginneling in het Spaans is, maar nu komt de aap uit de mouw, ze spreekt de taal vloeiend en weet precies de aanwijzingen te volgen van de lokale mensen en we komen in een grote winkel met de meest grote kitsch op religieus gebied. De enige mooie tussen aanhalingstekens Maria is anderhalf meter hoog, moeilijk mee te nemen in het vliegtuig. We hebben echter weer een zeer leuke speurtocht door Merida gehad.
Om een uur rijden we naar Chitzen-Itza. Rond 4 uur komen we er aan. Een prachtig zwembad lonkt naar ons. Totdat we ontdekken dat het maar 40 cm diep is. Niemand heeft meer behoefte om te zwemmen. We borrelen gezellig aan de rand daarvan. Met een aantal gaan we daarna naar de stad zelf, de bus brengt er ons heen. Morgen gaan we de site.

Intussen is het al morgen. Het was niet op de site te plaatsen omdat het internet in het hotel niet werkte.
Vanavond zet ik vandaag wel op de site, eerst eten