Rio Dulce- Floris - Reisverslag uit Flores, Guatemala van John & Johanne - WaarBenJij.nu Rio Dulce- Floris - Reisverslag uit Flores, Guatemala van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Rio Dulce- Floris

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

15 November 2012 | Guatemala, Flores

Rio Dulce- Floris

Het is weer heerlijk ontbijten. Aan het water, met zicht op Rio Dulce. Eerst vanmorgen een half uur gezwommen. Het werd al druk in het zwembad. Nu sprong ook Joute in het water. We waren net een paar tamme ratjes, waterratjes dan nu, achter elkaar aan het zwemmen in een cirkeltje.
We vertrokken pas om half 10. Wat heerlijk was omdat de zon weer volop scheen. Zat heerlijk op het terras van het hotel aan het water totdat we weg moesten. We voeren eerst weer met de boot naar Rio Dulce. Dan de bus weer in. Verder Guatemala in richting Flores. Het is een mooi landschap met zicht op kleine huisjes met rieten daken en lemen muren en altijd de was buiten wapperend. Op veel van de erfjes zie je hangmatten, vaak een goedkope vervanging voor een bed. Je ziet ook haciënda 's, grote veebedrijven met koeien en paarden. Deze behoren tot de groot grondbezitters.
We eten in een voormalige haciënda van een Amerikaans echtpaar waarvan de man intussen gestorven is. Een idyllisch plekje met prachtige bloemen en bomen eromheen. De kolibrietjes hangen in de bomen, er is en soort gazen kooi gemaakt waar zeer grote papegaaien in leven. Het ruikt er heerlijk en het straalt rust uit. Het eten is ook verrukkelijk..
Het is nog twee uur naar Flores. Maar halverwege klapt de band van de bus en met een enorm geratel wordt hij aan de kant van de weg gezet. Tijdens het verwisselen van het wiel horen we een vreselijk gebrul uit het bos komen wat naast de weg ligt. Dan zien we waar dat vandaan komt. Er zitten drie grote apen in de bomen die elkaar achterna zitten. We grappen met elkaar dat dit door Koning Aap zo is geregeld. Ik schrijf mijn verslag tijdens ditn oponthoud maar alvast langs de kant van de weg. Dan is dat alvast gedaan. Na een half uur gaan we weer verder. Flores is een stadje wat ligt op een soort schiereilandje in een meer. Wanneer we aankomen zien we al mensen in het meer zwemmen.
We hebben een heerlijk hotel aan de rand van het meer. Al gauw liggen de jongens en Joure ook in het meer te zwemmen. Ik durf dat nu net niet in bh en onderbroek en ga op zwempakken uit. Heb van Johan begrepen dat de zwempakken niet uit Copan kunnen opgestuurd worden en heb grote behoefte om er toch een te hebben. Grote desillusie. Niet te krijgen in mijn maat. Morgen dan toch misschien proberen met een topje erover. We zitten verder heerlijk op het terras van het hotel naar de zonsondergang te kijken en naar hoe het donker wordt. Daarna gezellig met zijn beidjes gegeten en helemaal voldaan nu slapen. Morgen heel vroeg op naar Tikal, een van de grootste Mayacomlexen midden in het oerwoud.