Dag in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van John & Johanne - WaarBenJij.nu Dag in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Dag in Antigua

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

10 November 2012 | Guatemala, Antigua

Een dag in Antigua,

We hebben een dag vrij te besteden in Antigua. Een deel van de groep, de jongeren en Josephe gaan de vulkaan beklimmen. Als die rot poot van mij er niet was dan wasik meegegaan. Nu dachten wij uit te slapen want wij hoefden niet als zij om 6 uur op. Laat nu onze kamer naast de keuken en ontbijtzaal te liggen en daar begon het al vroeg met erg veel herrie. Dus toch vroeg op. Dat ik kilo's ben aan het aan komen is geen wonder, al het eten is even lekker en bomvol calorieën. Op de foto maar het voorbeeld van het ontbijt.
John en ik struinen daarna de hele dag de stad door.
De stad is een van de mooist bewaard gebleven koloniale steden van Midden-Amerika. Het was ooit een zeer rijke stad vol kerken en kloosters. Twee grote aardbevingen, nee niet die van eergisteren, hebben van veel van deze kerken en kloosters ruïnes gemaakt die je nu nog kunt bezoeken en waar je kunt bespeuren hoe mooi en groot ze waren. We bezoeken er meerderen waarbij vooral La Capuchina op ons de meeste indruk maakt. Dit klooster herbergde 25 nonnen die in een heel klein.celletje hun leven verder in eenzaamheid al biddend doorbrachten.we starten eerst bij een ander klooster Sante Cathalina waarnaast een boog is gebouwd met een klok erop en die diende om de nonnetjes van de ene kantvan het klooster naar de andere kant te brengen. De kloosters zijn ingestort tijdens de aardbevingen, de boog heeft standgehouden. Daarna bezochten we de prachtige kerk La Merched, die uit geel pleisterwerk met witte versieringen bestaat. Veel maïskolven een invloed door de Maya's. Binnen heel veel altaren met een prachtig Maria altaar waar ik weer het bekende kaarsje opsteek.
Naast ruïnes, de kerken en kloosters en een markt en winkels waar we naar cadeautjes voor de kleintjes zoeken, lopen we heel wat straten af, heen en weer op zoek waar naar we op zoek moeten zijn. We hebben een plattegrondje met een uitgezette wandeling, maar het is toch niet altijd eenvoudig.
Tussendoor hebben we even boven op cafe Sky op het dakterras een koffie gedronken waar je uitzicht had op de 3 vulkanen die de stad omringen. Om 3 uur zijn we naar een cafeetje op het centrale plein gegaan waar we afgesproken hadden om met de vulkaanklimmers taart te gaan eten. Chris had daar al lang zijn zinnen op gezet, een heel groot en dik stuk chocoladetaart. Na de vulkaan beklimming mocht dat wel.
Ze hadden de vulkaanbeklimming erg mooi gevonden, het was heel mistig boven geweest, maar ook erg inspannend. Omdat de gidsen er erg de stap in hadden gezet had Josesephe een paardje ingehuurd en Wim deed dat op het laatst ook. Hij voelde zich wel erg bekocht dat hij er de volle mep voor moest betalen en dat twee minuten later de gids zei we zijn er. Ze mochten niet naar boven verder want door de aardbeving was de grond gaan schuiven en gisteren was er net zo'n groep als zij naar boven gegaan en daar waren 10 mensen ineens in een gat gevallen dat ook nog kokend heet was en 3 mensen waren daarbij omgekomen. Je moet er toch niet aan denken dat dat hen was overkomen.
Voor hen warende stukken taart verdient, ik heb me er verre van gehouden, alleen op het laatst een hap van Moniek omdat zij hem echt niet op kon. Zo groot.
Daarna zijn John en ik nog verder gegaan en hebben we een jadefabriek bezocht. Heel interessant, je zag hoe de jade gepolijst werd. We kregen ook aan de hand van onze geboortedatum vertelt wat we volgens de Mayakalender voor een soort horoscoop hadden. Ik behoorde tot de Noy 's en John tot de came s . Heel wonderlijk klopten de beschrijvingen erg. John was intelligent, maar dat was geloof ik iedereen want dat stond ook bij mij, maar bij hem patste stilte en geduld.
Bij mij was het energie, helpen van mensen, spiritueel, en zoals gezegd wijsheid.
Overigens stonden er alleen maar aardige dingen op. Want bij Chris en Wim die al geweest waren klopte het ook maar stond ook, intelligent op de beschrijving.
Na de jade waar ik overigens niets gekocht had terwijl John toch erg aandrong zoek een leuke ketting uit, hebben we nog een keer op het dakterras de zonsondergang bekeken en zijn daarna weer heel gezellig gaan eten met een deel van de groep.
Morgen is het weer een dag reizen, door Guatemalastad, verder naar Honduras.

• 10 November 2012 - 11:18

Noor:

Lieve opa en oma,

We gingen naar een lampionnenoptocht. En daar kwamen we Luna en Isa tegen, mijn vriendinnen. Het was heel laat.
    En jullie twee zijn heel lief, kom maar snel terug want volgende week komt Sinterklaas. En weet je, jullie vind ik de liefste van de hele wereld.
    X, Noor

• 10 November 2012 - 15:00

John & Johanne :

Weet je Noor,opa en oma vinden jullie ook de liefste kinderen van de wereld. We waren zo blij jullie vandaag op de skype te zien. Wat had je een mooie tekening gemaakt. Heel veel liefs van oma en opa, af entoe zullen we op de foto's naar jullie zwaaien, dan moeten jullie er maar een dikke kus bij denken.

• 10 November 2012 - 15:00

John & Johanne :