Van Oaxaca naar Tehuantepec - Reisverslag uit Tehuantepec, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu Van Oaxaca naar Tehuantepec - Reisverslag uit Tehuantepec, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Van Oaxaca naar Tehuantepec

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

04 November 2012 | Mexico, Tehuantepec

We vertrekken 's morgens om 9 uur naar Tehuantepec. Onderweg doen we eerst een Mezcalbrouwerij aan. Daar kunnen we zien hoe uit het hart van de cactus die gekookt en fijn gehakt wordt, daarna een tijd gefermenteerd en dan gedestilleerd, een drank stroomt die de Mezcal is. (Twee keer gedistileerd dan wordt het tequila) We kregen allemaal een glaasje aangeboden van de Mezcal die net gedistilleerd was, maar daarna aan het verkooppunt de Mezcals die verkocht werden. Degene die we net geproefd hadden recht uit het vat, dan een van 2 jaar oud en een van 8 jaar oud, steeds milder. Ook een met de worm erin en anderen die met een smaak waren vermengd als sinaasappel, chocolade. En dat om 10 uur in de ochtend. De stemming zat er dan ook goed in toen we de volgende pleisterplaats aandeden.
Mitla . Een belangrijke stad van de Zapotheken. Werd later weer bezet door de Mixteken die op hun beurt weer door de Spanjaarden verdreven werden. De tempels die er stonden daar werden de stenen van gebruikt voor de bouw van de katholieke kerk, Iglesia de San Pablo. Boven op de tempel, om zo de duivel eronder te houden volgens onze gids Johan. We lopen het terrein over en kruipen in de graven. Bezoeken de kerk en gaan daarna naar een weverij. Daar zien we het huisaltaar. Een aparte kamer. Ieder Mexicaans huis heeft een altaar waar allerlei beelden van heiligen of schilderijen van heiligen tussen bloemen zich vertoeven en dat in de maand november nog groter en uitgebreider is dan door het jaar heen.
We rijden na het eten dat we in een soort Mexicaanse van der Valk doen de rest van de tijd door de prachtige natuur naar Tehuantepec. Prachtig berglandschap met cactussen, af en toe een Mexicaans dorpje, vogels hoog in de lucht, genieten.
In de bus wordt ook veel gelachen. Achterin is een soort treinzitje voor 8 met een tafeltje er tussen, daar wordt heel wat afgelachen. Iemand gaat nog met een borrelglaasje Mezcal door de bus, de stemming is opperbest. We komen om 7 uur in ons hotel aan wat echt een tussenstation is en voor de eerste keer eten we ook met zijn allen op de zelfde plaats. Je kunt wel met een taxi naar het centrum maar niemand kiest daarvoor. Morgen is het erg vroeg verder gaan naar San Cristol de las Cases.