woensdag 21 september - Reisverslag uit Athene, Griekenland van John & Johanne - WaarBenJij.nu woensdag 21 september - Reisverslag uit Athene, Griekenland van John & Johanne - WaarBenJij.nu

woensdag 21 september

74569-74653
Camping Castle-View
N 37gr4’10
E22gr24’16
We vertrekken uit Petalida rond een uur of 12. Het strand is een ravage van de kapotte parasols.Ik zwem weer lekker in de zee. Een Oostenrijkse mevrouw komt aan John vragen of hij iets gezien heeft aan de boot die voor het strand gemeerd lag. Die was gestolen. John zegt dat hij de boot gisteravond er nog zag liggen maar of hij niet door de storm is meegevoerd. Mevr meent dat het niet kan want dan had hij ergens aangespoeld moeten zijn en het touw is doorgesneden. Ze denkt dat boeven van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt. De buitenboordmotor is veel geld waard. Dat moeten dan toch dappere boeven geweest zijn om in zo’n weer als gisteren in de zee erop uit te gaan.
Het is vandaag bewolkt weer en een stuk koeler als de week ervoor. Geen ramp vind ik. We rijden eerst door een prachtige bergweg naar Sparta en Mystras. Knap stuurwerk van John. Helemaal omdat de weg vol met stenen ligt die gisteren waarschijnlijk van de rotsen zijn gekomen. Er liggen kanjers tussendoor, die wil je met je wiel niet tegenkomen. De weg is heel erg stijl. We komen een fietsclub tegen die met een busje naar boven gaan. Petje af, want de weg is langer en steiler dan de Alpe d’Huez. Ik zit me daarna allemaal zorgen te maken om die mannen want het gaat nadat we de top bereikt hebben weer net zo stijl omlaag en overal liggen stenen. Maar misschien zijn ze verstandig en kruipen ze in het busje.
We zitten op dit moment in Camping Castle View. Je zou vanuit hier de vesting boven op de berg moeten zien van het Frankisch kasteel, maar de lijfbomen waar we tussen staan ontnemen dat gezicht. We gaan vanuit de camping te voet naar de oude stad Mystras. Met de bergschoenen de berg op. Eigenlijk ben ik wel tevreden over mijn pootje vandaag want het was nog best een klim en tippel. We hebben de oude kerken en kloosters bezocht. Mystras was rond 1300 een stad van belang in de Byzantijnse wereld. Je krijgt een heel duidelijk overzicht van hoe zo’n stad toen was. Het stadsplan, hoe men markten hield, hoe de waterleiding en riolering liep. De kerk onder het museum is een plaatje. Het klooster zou bewoond worden door vrouwelijke monniken, die hebben wij niet gezien.
Sparti is een gewone bergstad. Niets herinnert daar nog aan de Spartaanse oorlogen.
Morgen trekken we weer verder naar het Zuiden.