Laatste dag Griekenland - Reisverslag uit Río, Griekenland van John & Johanne - WaarBenJij.nu Laatste dag Griekenland - Reisverslag uit Río, Griekenland van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Laatste dag Griekenland

Camping Rion, 20 euro
N38gr 18.357’’
E 21gr 46.738’’
maandag 10 oktober 2011
Eigenlijk zijn we vliegensvlug van de ene camping op de andere. We komen in Rion aan, bekijken de haven, de brug en de Osmaanse zeevesting Kastro Moreas. Vanuit hier werd de twee km doorgang tussen de Peloponnesos en midden Griekenland bewaakt. Wanneer we daarna de camping die vlak aan deze brug bekijken vinden we hem net zo prima als de camping aan de andere kant van Patras waar we de eerste dagen stonden. Hel leuke van deze camping is dat het midden in het stadje staat. En nu kunnen we het stukje hier dan rustig bekijken, we blijven.
Wie schets onze verbazing dat we meteen struikelen over een echtpaar van de twee echtparen die we heel de reis al tegen komen. Deze keer hadden we het zeker niet verwacht. Zij zouden naar Delphi gaan en dan verder naar het Noorden trekken omdat ze zaterdag vanuit Igoumenitsa de boot zouden moeten pakken.
Ze vertelden dat ze vanaf het moment dat ze uit Korinthe waren vertrokken slecht weer hadden gehad. Dat ze eigenlijk op de camping aan de overkant hadden willen staan maar dat die ondanks dat er stond dat hij nog open moest zijn gesloten was en dat ze toen maar de brug over zijn gekomen en hier terecht zijn gekomen. Wat een toeval toch.
Dat is dan een voordeel van de website die ik heb bijgehouden dat ik zag dat het hier slecht weer was terwijl waar we waren het goed was, en dat we dus in Korinthe zijn gebleven. Wij hebben eigenlijk alleen maar vanaf gisteren 4 uur slecht weer gehad en vandaag is op het eind van de middag ook hier de zon weer gaan schijnen en liep de temperatuur meteen weer op. Dus we zijn echte Goeiweerbofkonten.
We bekijken het stadje. We zijn van mening dat Rion van Patras een beetje het Ulvenhout van Breda, of het Wassenaar van Den Haag is. Overal staan mooie, vrij grote vrijstaande woningen. De kust is een opeenvolging van trendy cafés, restaurants en nachtclubs. Voor de huizen en cafés staan dure auto’s. We spotten ook auto’s die eerst in Nederland, in Oosterhout bv, hun eerste meters hebben gereden, het plaatje van de dealer en van de Zwolse verzekeringsmaatschappij zit nog op de ruiten.
Ook hier merk je aan alles dat het einde seizoen is. De trendy cafés gaan hun spullen buiten opruimen. De camping loopt ook met service op zijn laatste benen en de mevrouw van de camping zegt letterlijk, de winter gaat beginnen.

Maar vanavond de balans van de vier weken samen opgemaakt zeggen we allebei dat we Griekenland een heerlijk vakantieland gevonden hebben. Prachtige natuur, een heerlijke zee, met water op een fijne temperatuur om in te zwemmen, plekjes met de camper steeds aan de rand van die zee met een magnifiek uitzicht, veel cultuur om te bekijken, mooie musea, we zijn blij dat we er nog veel te ontdekken hebben en gaan zeker binnen twee jaar het wat noordelijker deel bekijken om weer hier bij Patras dan te eindigen.
Dinsdag 11 oktober.

Stralend weer als we opstaan. De zon schijnt weer uitbundig. We realiseren ons dat dat misschien wel het laatste zonnetje is wat we in tijden kunnen zien en genieten ervan.Het is zo heerlijk dat ik een lekkere maaltijd in de camper voor John maak en zelf op de camping de inktvisjes afhaal. We genieten nog. We hebben gezellig kontact met de medecampingbewoners. Er komt nog een busje met daarna een omgebouwde brandweerauto binnen rijden. Er komen twee jongens uit die fietsvakanties organiseren. Ze komen nog een kopje koffie meedrinken en vertellen allerlei leuke dingen van de afgelopen fietsvakantie. Ze hebben toen de reis verzorgd voor 20 fietsers. Hebben meer km gereden op de fiets dan wij met de camper deze 4 weken hebben gedaan. Hert is nu 4 uur . Op naar de boot. Wanneer ik naar het water van de zee kijk kan ons nog wat te wachten staan. De golfen zijn vandaag zo hoog dat ik zelfs besloten had niet te zwemmen. Maar misschien valt het straks mee en is de zee zo glad als een spiegeltje.