Olympia - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van John & Johanne - WaarBenJij.nu Olympia - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Olympia

Door: johanne

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

18 September 2011 | Griekenland, Archaía Olympía

Zondag 18 sept.
Glifia Olympia -74295- 74356
Camping Alphios N37gr64’337 E21gr.61’943.
Camping 22,80 euro. Opgravingen en musea 9 euro per persoon.
Prachtige camping, een aanrader voor mensen die Olympia bezoeken wel eerst de opgravingen bekijken als je een camper hebt want de klim naar boven is te voet of op de fiets in de warmte niet te doen.

We vertrekken rond 11 uur uit Glifia en gaan langs de kust terug naar Kylline.. Op weg daarheen, een absolute must kwamen we toevallig langs oude Romeinse baden. Ik had gelezen dat er modderbaden waren en we passeerden eerst een groot complex met een soort Duitse kuuroorduitstraling. Dan komen we langs de echte Romeinse baden. N37gr. 51.522 E 21gr 07’018..
Een terrein waar Griekse families aan het baden zijn. Er is een oud overblijfsel van de oude baden maar op het terrein loopt een warme modderbeek waar de mensen met een schep modder uit opscheppen en hun lijf mee insmeren. Eerst zijn ze pikzwart. Later droogt het op tot een soort grijs. Je hebt mensen die zelfs al hun haar er ook mee insmeren. Het schijnt goed voor reuma te zijn en voor de bronchiën volgens een Engels sprekende mevrouw. Wat verderop komt stinkend zwavelhoudend water uit een pijp en daar wast iedereen zich weer schoon mee. Maar je moet echt daarna thuis nog zeer uitgebreid onder de douche want hoe ze ook hun best doen al het zwart krijg je er toch niet mee weg.
Ik grap al tegen John dat ik er toch ook echt met mijn poot in moet, wie weet wat een wonder er dan gebeurd. Maar John heeft minder vertrouwen in de genezing en ziet wel een vuile camper dus ongenezen weer verder.
We bezoeken het Frankisch fort en kijken in dat stadje wat boven de zee gelegen is wat rond. We zien een tractor bij een cafe komen beladen met kratten rode en witte druiven. De druiven worden in een soort pers die bij de tractor hoort gegooid. Rood en wit door elkaar en echt niet de beste kwaliteit om te zien. Er wordt een slang uitgerold naar een groot wit wijnvat in het cafe. Aan de andere kant van de pers komt een dikke worst te voorschijn van de stengels en velletjes van de geperste druiven. Ben best benieuwd hoe dat nu zal smaken maar vind het een enige manier om de wijn af te leveren. We gaan daarna naar beneden waar we aan de haven cappuccino drinken. Ik zie een prachtig camperplekje, er staat ook een ander, maar helaas de baas vindt het niks.
We rijden door naar Olympia. Op het parkeerterrein voor de opgravingen staan zeker 10 campers naast elkaar. Allemaal genummerd, Nederlandse kentekens, de namen van de eigenaren, Piet en Riet, Kees en Sjannie. Een stel tussen de campers aan een tafeltje, zo van wij geloven het wel, het is warm en we hebben al veel gezien.Het is duidelijk een ANWB reis.
Wij lunchen eerst in de camper, zo makkelijk, gas aan en je hebt thee en haalt uit de ijskast wat je maar wenst.
Daarna gaan we de opgravingen en musea bekijken. In het eerste museum krijg je de ontwikkelingen van de Olympische spelen te zien. Echt heel interessant. Het is in feite een soort goden verering. Men streed voor Zeus. Concurrerende en strijdende steden tegen elkaar. Er werd van te voren een soort wapenstilstand afgeroepen waar ieder zich aan hield en waardoor ook al was het oorlog ieder ernaar kon komen. Vrouwen waren ongewenst en als ze toch wilden komen en ontdekt werden, werden ze van de berg af gegooid.
Alleen een vrouw heeft het zonder straf kunnen bekijken omdat ze uit een familie kwam met allemaal overwinnaars en naar haar zoon had zitten kijken die ook won. Dus ook toen al was er klassenjustitie Eigenlijk weer ergerlijk dat de helft van de bevolking, eigenlijk de beste helft, weer buitengesloten werd. .
Daarna wandelen we over het echte Olympia.. Je krijgt toch best een goed overzicht van hoe het er vroeger uitzag. Helemaal met de gids die ik bij mij heb. Het is erg warm en door de schaduw van de oude olijfbomen nog te harden.
Daarna het Archeologisch Museum bezocht. Met de hitte buiten heerlijk in zo'n koel gebouw te vertoeven. Prachtig wat je aantreft. Oude vazen met strijdtaferelen, helmen die je achter liet als je gewonnen had, het prachtig beeld van Hermes en van Zeus en Ganymedes, het is of ik mijn oude geschiedenisboek van de HBS weer open zie gaan.
Na al dit moois gaan we naar de camping die helemaal boven is en op alles uitkijkt. Een oase van rust met prachtige plaatsen en mooi uitzicht. We zwemmen eerst heerlijk in het zwembad. Boven op onze plaats hebben we onbeperkt Wifi dus ik ga eens rustig kijken op internet waar onze reis verder heen gaat. Je hebt veel leuke sites waar je goede ideeën opdoet en ik wil eens kijken wat men over de Lousioskloof zegt. Misschien gaan we morgen hier wel de bergen door.

Ook heel grappig. Net onder ons is de plaatselijke brandweer met een grote brandweerwagen vanmiddag een strategische plaats gaan innemen met overzicht over het dal. Zijn kornuiten komen af en aan gevlogen en aan een soort picknicktafel wordt de gehele politiek doorgenomen. Ik hoor nl heel wat namen van landen vallen.
Overigens lijkt het mij een erg relaxte manier om je werk te kunnen doen.
'S morgens weer eerst een heerlijk half uur gezwommen in het zwembad en daarna de plannen opgemaakt voor vandaag. Toch maar niet naar de kloof, terug naar de kust. Mocht dan toch dat onweer losbarsten staan we niet op een smalle bergweg met de camper. Wanneer het niet zo geweest was dat de boodschappen op waren en vooral dat er geen wijn meer is, we waren best hier een dag langer kunnen blijven. Om 12 uur vertrekken we.

• 19 September 2011 - 15:59

Harm:

Hallo Johanne en John

met veel plezier jullie reisverhaal aan het volgen.
    Wij wensen jullie nog een fijne vakantie toe in Griekenland
    Gr. Harm en Plodine

• 19 September 2011 - 19:40

Eem:

Wat een heerlijke reis jongens!!!! En dat weer, niet te geleoven!
    Wel kinderachtig dat John dat beetje modder niet in de camper wilde!!!
    Veel plezier op de mooie reis, liefs van Eem