Korinthe - Reisverslag uit Korinthe, Griekenland van John & Johanne - WaarBenJij.nu Korinthe - Reisverslag uit Korinthe, Griekenland van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Korinthe

Door: johanne

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

03 Oktober 2011 | Griekenland, Korinthe

zondag 2 oktober 2011
Epidavros-Korinthe
Camping Isthmia Beach. 19.90 euro
N37gr 52’22
E 23gr 0’19
75135-75266
Nadat ik heerlijk gezwommen heb ga ik mij douchen. Dora, de Griekse mevrouw van gisteren zat vanmorgen toen ik van het douchen kwam duf voor haar caravan te kijken. Niks vissen vanmorgen, het was te laat gisteren geworden.
Wij skypen nu er zo’n goede wifiverbinding is uitgebreid met de kleinkindjes en ouders in Breda. Eindhoven kunnen we helaas niet te pakken krijgen. Het is heerlijk om op vakantie die lieve snuitjes van de kinderen te zien. Daarna vertrekken we We gaan nu weer door naar Korinthe.

We stoppen eerst in het leuke haventje van Epidavros. Het heeft zoals bijna ieder haventje een mooi kerkje waar je op uit kijkt. Er liggen weer veel grote en kleinere schepen in. Dure jachten maar ook eenvoudige vissersbootjes. . Aan de kade zitten veel mensen te vissen en een Griek zit genoeglijk zijn vangst schoon te maken en maakt de kokkels die hij gevangen heeft meteen soldaat. Omdat we wat om het haventje heen rijden zien we ineens een bord oud theater. Ik had gelezen dat er ook nog een klein theater in de stad zelf moest zijn dus wij erop af. We liepen eerst over een smal paadje een berg op met sinaasappelboomgaarden en olijven. Langs hutjes waar mensen in wonen. Die een lapje grond hebben en daar wat groente op. Olijfbomen en sinaasappelbomen. Een of twee geiten in een hok. Kippen die eromheen scharrelen en de zee met plenty vis op 300 meter afstand. Wat wil je nog meer? De eigenaar van het hutje dat wij op weg naar het theater passeerden zeker een kip meer want terwijl wij het huisje voorbij gingen was er een gekakel van heb ik jou daar en pakte een gans een kip en stond hem te vermoorden waar we bij waren. Dat is dan toch een naar gezicht en ik heb nooit geweten dat ganzen daartoe in staat zijn. Het verbrak even het vredige gevoel wat wij in dit landschap gehad hadden. Echter toen we het theater bereikte, prachtig, zo mooi gelegen tussen de olijven, sinaasappels, granaatappelbomen, met aan twee kanten zicht op zee werden we weer helemaal stil. Het theater word opgeknapt met Europese subsidie en het bord dat het 1 miljoen kost staat naast het theater. Nu kan ik me slechtere manieren voorstellen waar we ons europees geld in Griekenland in steken. Je kon toen ook nog verder omhoog klimmen naar een kerkje gewijd aan de Heilige Maria. Helaas zoals bijna alle kerkjes gesloten.
We rijden dan naar Korinthe. Onderweg passeren we een klooster en we bezoeken dit. Het is een vrouwenklooster waar 20 nonnen leven en die een kerkje onderhouden wat prachtig van binnen .is.
Je kunt echt zien dat het een vrouwenklooster is want overal zie je de vrouwenhand. Alles zo netjes verzorgd, overal bloemen, potten met bloeiende struikjes, geurende kruiden, mooi handwerk rondom de iconen binnen, kortom het spijt me voor de mannen, maar zo iets kan alleen van vrouwenhanden komen.
Ik mag het nonnetje fotograferen die voor het klooster spulletjes verkoopt bij de ingang van het kerkje maar moet beloven dat het alleen voor mij zelf is, dus helaas kan ik haar niet op de site zetten. Ze was jong, mooi en helemaal in het zwart met zwarte kap.
We komen weer in een vissersdorpje waar ik omdat het intussen lunchtijd is geworden in een visrestaurantje weer een berg kleine visjes soldaat maak. John houdt het zoals gewoonlijk weer bij een cola, heeft in de camper al boterhammen gegeten , hij griezelt als hij ziet hoe ik die dingen met huid en graat op eet. Voor Grieken is die tijd vast het hoogtepunt van de dag voor eten want wat die gezamenlijk kunnen verstouwen, je staat versteld dat ze niet dikker zijn. Borden met allerlei salades, frites, spaghetti met zeevruchten, gebakken garnalen,en inktvis komen op tafel. Heerlijk om te zien(Voor mij dan althans) Een groot stuk taart nog na. De overblijfsels worden wanneer je het vraagt in een aluminiumbakje meegegeven als de mensen ze zelf al niet aan de aanwezige katten hebben gegeven.
Het is heerlijk genieten bij dat terrasje aan het water. Wanneer we bij Korinthe komen schrikken we van al de industrie ineens. Aan het water zien we als eerste een soort Pernis en later komen we allerlei fabrieken tegen. De camping die we uitgezocht hebben omdat hij vlak bij het antiek Korinthe zou staan vinden we beiden niks. Hij staat midden in dat industriegebied Hij maakt een uitgestorven indruk. Is grauw en donker en de weinige plaatsjes aan zee zijn net bezet en erg klein. We besluiten een 20 km terug te gaan waar we aan zee wel een aardige camping zagen. Zijn helemaal tevreden als we op die groene camping weer een plaats aan de rand van de zee krijgen.
Deze camping is niet uitgestorven zoals de vorige camping maar heeft een aardige levendigheid. We komen er weer de twee bevriende echtparen tegen die we in het zuiden ook tegen waren gekomen. Een echtpaar hiervan heeft achter hun grote camper een grote aanhangwagen waar 2 motoren uitkomen en ook nog twee fietsen in staan. Zij zijn geen dag op de camping als ze ergens staan maar verkennen met hun tweeën op de motor de hele omgeving.
De campingeigenaar is erg aardig en vertelt dat we vanuit Korinthe ook de trein naar Athene kunnen nemen en dat we de eerste 2 dagen niet bang hoeven te zijn voor stakingen. We gaan dan misschien toch dinsdag erheen maar hij zal de boel voor ons in de gaten houden.
Wanneer ‘s avonds net als in Moerdijk de lampjes overal op “Pernis” branden dan is dat lelijke witte industriestukje langs de kust ineens in een sprookjespaleis veranderd waar we vanuit de camper op uitkijken

`maandag 3 oktober 2011

Na weer heerlijk gezwommen te hebben, de zee is hier ook rustig, ligt denk ik aan het feit dat we in een soort baaitje liggen, met Renske en Josefine geskyped. Het is nu wel gelukt. Toen ik John via onze walkie talkie opriep dat Renske op de skype verscheen zodat hij ook naar boven kon komen naar het wifi-punt bleek dat wij een Grieks systeem om zeep hielpen of in ieder geval erg veel verwarring schiepen. Het werd een gekakel van Grieks op onze apparaatjes die we toen maar vlug uitzetten. Na lekker bijgepraat te hebben met onze liefjes in Eindhoven drinken we heerlijk koffie in het zonnetje en lunchen we. We hebben hier weer een prachtig uitzicht. Aan een kant de Griekse kust zoals we hem kennen. Rotsen, blauw, een dorpje.. Aan de andere kant eerst de rots van de baai maar dan in de verte de kust met een soort raffinaderij.
Daarna vertrekken we met de camper naar Antiek Korinthe.
Gisteren hadden we een Duits stelletje gesproken die we op een andere camping ook al waren tegen gekomen en die zeiden, och het zijn een hoop stenen.
Nu dat waren het ook. Maar wanneer je kijkt naar wat er vroeger in Korinthe allemaal was en waar dit de overblijfselen van zijn dan word je toch wel geïmponeerd Verschillende tempels, een theater, de overblijfselen van een marmeren weg die naar de kustplaats voerde en waar .allemaal winkeltjes aan gevestigd waren waar je best goed nog kan zien hoe de plattegrond daarvan was . Het museum heeft nog een paar mozaïeken van vloeren waarvan ik zeker weet dat mijn vriendin Helene een prachtige quilt weer zou kunnen maken van het mooie patroon, een soort badkuip, gebeeldhouwd, waar een belangrijk mens in begraven was, Ik vond het allemaal erg leuk om te zien. Alles werd bezwangerd door grillluchten van de vele restaurantjes uit het dorpje dat tegen oud Korinthe is gevestigd en wat neerkijkt op de winkeltjes in het oude deel en waar deze restaurantjes en veel toeristenwinkeltjes in deze tijd een boterham aan de bezoekers hopen te verdienen.
Na alles bekeken te hebben rijden we door naar het kanaal van Korinthe. John heeft dat toen hij 17 was bezocht toen hij op de World Jamboree in Griekenland was en herkent het nog helemaal aan een kant. De andere kant waar een nieuwe brug over gebouwd is natuurlijk niet. We hebben het geluk dat er net een zeilboot doorheen vaart. Dan krijg je nog meer een indruk van de smalte en hoogte. Je begrijpt ook dat het een uitkomst moet geweest zijn voor de schepen in het begin van de vorige eeuw dat ze toen niet heel de Peloponnesos rond hoefde te varen
Daarna lekker op de camping, boek lezen, verslag bijwerken en dadelijk de boeken van Athene gaan bekijken want als er morgen geen stakingen zijn hopen we er een bliksembezoek van te maken.

  • 03 Oktober 2011 - 16:16

    Simone:

    Jongens wat een heerlijke reis maken jullie. Wat een mooi land. Leuk ook de foto's, krijg je een goede indruk van waar je over schrijft Johanne. Geniet maar lekker.

  • 03 Oktober 2011 - 21:00

    Carien:

    Hoei lieverds,
    weer een plezier om mee te mogen reizen met jullie aan de hand van jullie verslagen en foto's.
    Ik krijg wel een idee van de mooie natuur van griekenland en verheug me al op mijn pensioen om dan daar heen te gaan reizen met ons kleine, aan te schaffen caravannetje. Nog 3 jaren te gaan.

    Jullie hebben nog twee wekenvakantie, maar het lijkt wel of jullie al maanden weg zijn.
    Toch een vooruitgang dat je kunt skypen met de kinderen en kleinkinderen. Ik hoor graag hoe je dit doet, wanneer jullie weer thuis zijn.

    Athene lijkt me ook een belevenis om te zien, weet je ook hoe alles er uit ziet wanneer je over die stad leest. Wanneer beginnen jullie aan de terugtocht naar Nederland, daar moeten jullie denk ik wel een week voor uittrekken?!

    Afgelopen weekend zijn we 3 dagen in Antwerpen geweest. heerlijk was het. Het weer was prachtig, dat hielp ook mee. We hebben het MAS bezocht, heel mooi gebopuw. Ik heb eindelijk een voordeel ontdekt van mijn breuken; in alle musea hoefde ik niets of de helft van de entree te betalen en overal was entree voor Alfred gratis als "begeleider" van me.
    Vanavond heb ik Elysabeth ook gesproken, ze was afgelopen weekend ook aan de haal, naar maastricht, waar Peter een foto van koeien die hij gekocht had, af ging halen. Z e is al wel 10 kg afgevallen door haar dieet. Ze eet alleen maar shakes, al een 5-6 weken lang en voelt er zich goed bij. Aanstaande zondag komt ze op mijn verjaardag in een nieuwe jurk die ze in maastricht gekocht heeft. Ik ben erg benieuwd.
    Hier gaat verder alles goed.

    Liefs en groeten van Carien

    Liefs en groeten van Carien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Korinthe

John & Johanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 154842

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2012 - 25 November 2012

Mexico

08 September 2011 - 17 Oktober 2011

Griekenland

03 Juni 2010 - 11 Juli 2010

Noorwegenreis

07 Mei 2009 - 28 Juni 2009

Zijderoute

28 December 2006 - 30 April 2007

Tailand,Birma, New-Zeeland, Australie, Bali

12 Augustus 2005 - 16 Augustus 2005

Portugal, Frankrijk,Oosterijk, Zwitserland, Ialie

17 April 2002 - 15 Mei 2002

China-Tibet

22 Oktober 1992 - 20 November 1992

Annapurnatrekking

Landen bezocht: