15-16 juni - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van John & Johanne - WaarBenJij.nu 15-16 juni - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van John & Johanne - WaarBenJij.nu

15-16 juni

Door: johanne

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

16 Juni 2010 | Noorwegen, Oslo

Dinsdag 15 juni 2010

Trondheim

Vanmorgen zijn we uit de camping uit Kvikne vertrokken. Gisteren zijn we er gebleven omdat John graag de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal wilde bekijken. Ik dacht er dan lekker te kunnen wandelen want het is er een prachtige omgeving.
Toen we echter brood gingen kopen in het naburige dorpje een halve km verder werden we bijna van de weg gewaaid door de koude en gure wind. Om de 10 minuten was er een schraal zonnetje en dan plensde het weer van de regen. Het was dus een dag om lekker in de boeken gedoken te blijven zitten. Ook om op internet te zoeken naar waar we in Noorwegen zouden kunnen gaan.
Op de camping staat als enige medegast, ook nog een Nederlander, Marcel Mol, die voor het Kruitvat een campinggids heeft samengesteld en ook een internetsite over camperplaatsen heeft. Hij heeft ons nog 4 campings aangeraden waar we zeker heen gaan. Lijkt me de ideale baan, reizend vanuit de camper je werk kunnen doen. John heeft me al aangeraden een maatschappelijk werk site te openen met internet hulp. Een soort Lieve Lita. Als dat eens zou kunnen.
Mijn gespeur op internet maakte dat we iets in het reisschema omgooide. We zijn vandaag niet meteen naar Trondheim vertrokken maar hebben eerst weer een stuk terug gereden (Geen ramp, want de weg is onbeschrijfelijk mooi) om naar een oud mijnwerkersdorp te gaan, Roros.
Het dorpje bestaat nog uit allemaal houten huisjes rondom een erg mooie kerktoren. Gebouwd van het geld wat met de kopermijn verdiend werd. Op straat waren twee schilders bezig en tot mijn verbazing werden we begroet met een zeer opgewekt Hi. Nu moet je weten dat de Noren bijna niets zeggen, de andere kant uit kijken als je eraan komt en alle kontact proberen te vermijden. Zodra ze je moeten helpen zijn ze echter de vriendelijkheid zelve. Tot mijn verbazing hoorde ik ze ineens Nederlands tegen elkaar praten. Toen ik in het Nederlands een praatje maakte en zei dat het me al opgevallen was van een Noor zo’n vrolijk goedendag te krijgen vertelde hij dat de mensen erg op zich zelf waren. Een hard leven altijd hadden gehad. Hij woonde in Noorwegen en was dik tevreden. Geen Arbo-wet. Goede sociale voorzieningen. Hij moest als kleine zelfstandige 500 euro betalen aan ziektegeld verzekering. Had een ongeluk gehad waardoor hij 3 maanden niet had kunnen werken en had toen 12.000 euro uitbetaald gekregen, gewoon wat hij het vorig jaar op die zelfde tijd verdiend had. (Nu weet je dus meteen dat hij 4000 per maand verdiend, de belasting moet er nog wel af, zei hij) Hij woonde in een vrij huis, de herten kwamen aan zijn achterdeur. Hij hield van de winter al was het dan soms zelfs -42 graden, maar alles was zo gezellig, allemaal toortsen in de straat en hij wees naar een toorts die inderdaad buiten aan een huis aan het branden was. Het zomerweer was alleen de laatste 2 jaar slecht.
We liepen verder het stadje in. De houten huizen zijn in allerlei kleuren geverfd en hebben nu allemaal trendy winkeltjes, galerieën. Zelf de gewone winkels zijn en bv de tandartspraktijk( waar de aandacht toch heen gaat wanneer je, hoewel minder, nog vaak kiespijn hebt), hebben leuke uithangborden.
Je kan toch in de steden zien waar de Noren hun belangstelling naar uit gaat. Het grootste assortiment buitensportwinkels, allemaal Bever Sports dus. In het kleinste dorp kom je ze nog tegen.
Verder kon je de kopermijn en de smelterij nog bezoeken. Lag aan een sterk stromende rivier omdat men het water vroeger nodig had. De kopermijn was nu echter gesloten. Wel lagen er overal rondom het dorpje nog grote ertsmijnen.
We hebben de hele dag door deze prachtige natuur gereden, geregeld stoppen, of voor een lunch op een prachtig plekje of voor het scoren van een kop koffie in onze wonderbeker. Ook een keer een brood en klein bakje aardbeien gekocht. Om toch even te rillen, 8 euro moest ik ervoor afrekenen.
Daar en tegen staan we nu voor nop in Trondheim. Ook op internet gelezen en op de Tom Tom ingesteld. De toegestane camperplaats van de Gemeente Trondheim. Je staat vlak bij het ziekenhuis, naast een atletiekstadion aan de rivier. Vanuit het raam kijk ik nu op een brede snelstromende rivier waar een loopbrug over is naar de binnenstad. Rechts zie ik allemaal Noren sporten. Leuk, eerst de jongeren, de kinderen en nu zijn de volwassenen die je op de baan langs ziet rennen.
John vindt het maar zo zo, werd pas er wat geruster op toen een Engels stel terug bij zijn camper kwam en vertelde ook deze nacht te blijven en op de VVV gehoord te hebben dat dat 5 campers mogen. Nu we staan met 4en, dus het mag.
Morgen gaan we Trondheim bekijken.

Praktische Informatie
Km 62253 329 km gereden.
Staanplaats gemeente camperplaats, gewoon een parkeerplaats aan de rivier. Coordinaten N 63.25.582 E 10.22.940

Woensdag 16-juni 21010

Trondheim-Oppdal 138 km gereden.

We hebben vannacht heerlijk geslapen op onze parkeerplaatsplek. Om 12 uur zat ik nog te lezen zonder het licht aan te hoeven doen. Onbegrijpelijk hoe licht het dan kan zijn.In Kvikne heb ik s’ nachts op de camping een foto gemaakt toen het kwart voor een was. Het is dan absoluut niet donker en overal hangt een soort blauw licht overheen. Omdat ik een nacht mens ben bekijk ik weer iedere nacht de stand van zaken op de plaats waar we dan zijn en iedere keer krijg ik bijna de neiging om John die dan slaapt wakker te maken en te roepen kom kijken hoe mooi het is. Alleen hierom vind ik de reis naar Noorwegen meer dan de moeite waard, nooit zulke mooie nachten gezien.
Toen we in Trondheim aangekomen waren, was het heerlijk weer geworden, zonnig, en ik heb eerst nog een tijd aan de rivier gezeten en alles zo eens aan zitten te kijken. Trondheim is een studentenstad en dat kun je merken. Allemaal jonge lui die langs komen joggen of op mountainbikes langs komen fietsen. Het vreemde is dat zodra de zon schijnt het warm is en zodra hij verdwijnt je de dikke truien aan kan. Zo was het de hele dag koud geweest maar ’s avonds in het zonnetje aan de rivier was het heerlijk toeven. Het valt me op dat het weer ’s avonds altijd erg opklaart. Alsof de zon wil zeggen, zo nu ben ik in de rest van Europa klaar, nu kan ik aan jullie wat aandacht schenken
Vanmorgen zijn we vrij vroeg opgestaan. We hebben in de ochtend heel Trondheim bekeken. Hoewel de stad volgens de boekjes net zo groot als Breda is, moet je bij het centrum denken aan een grootte van Ulvennhout. We zaten vlak bij het centrum. Wanneer je de loopbrug, waaraan we stonden,over de rivier Nidelva overstak stond je er eigenlijk al bijna midden in. Oom Wim, John zijn pleegvader, was weg van Trondheim. We snapte toen we er waren waarom. Boven Trondheim is een zeer gaaf vestingwerk, overgebleven. We bezochten dat en het deed ons erg denken aan de verjaardagen van hem in Nederland waar we vaak met hem een vestingwerk bezocht hadden. Als voorzitter van de Menno van Coehoornstichting was hij dagelijks met renovatie en restauratie van oude vestingwerken bezig en dit was wel een heel bijzonder gaaf exemplaar.
Je had vanuit daar een mooi uitzicht over de stad en op het eilandje Mulkholmen waar vroeger de misdadigers omgebracht werden en ook al heel lang een klooster is.
In een ochtend hadden we toch wel alle highlights van de stad bekeken. Als laatste waren we om kwart voor een in de Dom toen net daar een orgelconcert begon. In het begin had ik de Dom erg donker gevonden. Maar tijdens het orgelconcert had ik de tijd om te genieten van het mooie orgel, maar ook om rustig rond te kijken naar alle gebrandschilderde ramen. Dan wordt je indruk van, mmm, donkere kerk, veranderd in wat komen die ramen nu toch prachtig uit.
Terug gekomen bij de camper wilde John er toch liever niet bljiven, hij vond het prettiger om naar een camping te gaan op weg naar Kristiansund.
We zitten nu weer hoog in de bergen met een prachtig uitzicht op besneeuwde bergen. Wanneer het hier morgen mooi weer is gaan we een wandeling ondernemen naar de sneeuwvelden. Anders gaan we door naar Kristiansund waar vanuit we een weg willen nemen met allerlei hoge en spectaculaire bruggen. Maar daar moet ik me dadelijk op internet eens verder op inlezen.

.Praktische informatie.

Oppdal, camping Smegarden 200 kronen
Diesel getankt, 62271 37 liter, 445 kronen.
Gas getankt, Storen, 6 liter. 40 kronen.

• 18 Juni 2010 - 06:28

Ans:

Hoi globetrotters,
    Weer heerlijk jullie belevenissen te lezen.Het lijkt wel een beetje op alleen op de wereld geweldig.Als tegen hang ik ben net terug uit het warme syrie en ook weer genoten. Reis met plezier verder groetjes Ans