Kvikne - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van John & Johanne - WaarBenJij.nu Kvikne - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Kvikne

Door: johanne

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

13 Juni 2010 | Noorwegen, Oslo

Zondag 13-6-2010
Skabu-Kvikne
61729-61996 267 km
‘s Morgens 12 gr, half bewolkt, ’s avonds 10 gr zonnig.
Gisteravond hebben John en ik ons samen nog eens over de kaart van Noorwegen gebogen. De kleine weggetjes die we gereden hebben bevallen ons zeer. We maken een beetje een routeplanning voor vandaag.
We vertrekken ‘s morgens om half 11. We rijden van Skabu naar Vinstra, overweldigend mooi wat je op dat kleine stukje al ziet. Het heeft vannacht gesneeuwd en de berghelling zijn met wat verse poedersneeuw overdekt. We passeren een schattig kerkje met een kerkhof waarbij zelfs bij de stenen uit 1940 nog bloemen staan. Af en toe komt er zelfs een mager zonnetje, dan kleurt het water in de riviertjes ook ineens van grijs groen naar blauw. Vanaf Vinstra volgen we de E6 tot Hjerkinn. De E6 is de hoofdweg in Noorwegen. In Nederland zou het een weg zijn die tussen twee dorpen zou liggen, zoiets als bij ons de weg tussen Zundert en Rijsbergen . Tweebaans, smal. Hij is wel drukker als de andere wegen, maar ook dat is erg betrekkelijk. Tussen Rijsbergen en Zundert kan het drukker zijn. Daarna pakken we de E29 tot Alvdal en daarna de E3 richting Trondheim. Deze wegen zijn zoiets als de meest kleine weggetjes bij ons. We komen niet uitgekeken. Er staat niet voor niets een groene lijn langs deze weggetjes op de kaart. Van een liefelijk weidelandschap tussen besneeuwde bergtoppen met weilanden vol paardenbloemen en de meest mooie kerkjes en prachtige boerderijen tot kale hoogvlaktes waar alleen rendiermos groeit. Geen drup regen al is het buiten wel koud en winderig.
Helaas nog geen rendieren tegen gekomen al worden we er wel voor gewaarschuwd. Gisteren tijdens nze wandeling hebben we er bijna zeker poep van gezien. Maar de beesten zelf niet. Nu zijn ze ergschuw hebben we gehoord. Geen wonder wanneer je zxiet dat hier tegen ieder huis of schuurtje wel een gewei van hun aangespijkerd is.
Gisteren had ik gelezen in een boek of op een Noorse campersite dat je hier bij Statoil een isolatiebeker kon kopen voor 100 kronen en dat je dan overal bij ieder benzine station gratis een kop koffie kan krijgen. Zo’n beetje als bij ons bij AH. Nu drink ik het zelf nooit bij AH maar hier leek het ons wel handig. Normaal stopte we of bij een cafeetje of ik maakte zelf de koffie op een mooi plekje. John moest dan wel iedere keer het gas aansluiten en dit leek hem handiger.
Voor 149 kronen, 19 euro, koop je een geïsoleerde mok die later ook nog heel handig is, met een afsluitdop waar 2010 op staat en daarmee kan je het hele jaar gratis koffie krijgen. Alle soorten, zwart, met veel melk, cappuccino, chocolademelk, met zoetjes, je kiest maar. Als echte Hollanders hebben we er vandaag al 2 keer gebruik van gemaakt. Maar je ziet dat de Noren dat ook doen, die parkeren hun auto voor het benzinestation, halen koffie en rijden verder. Wij hadden, ook als echte Hollanders uitgerekend, 6 keer een cafeetje bezoeken de komende 3 weken en we zijn al meer kwijt. En verder houden we er een pracht beker aan over. Dat bracht ook weer een kettingreactie op gang. Die beker, daar blijft de koffie warm in, en die kun je zo handig in een camper plaatsen in een mokophouder bij de voorruit die in onze camper ook aanwezig is. Maar de vorige eigenaar had een zendbakje in de camper geïnstalleerd waar wij helemaal niets mee doen. En hij had het microfoontje in de mokophouder met een ophangbeugel bevestigd. John had nu in de kortste tijd dit gesloopt en nu staat de beker onder handbereik.
We staan nu weer op een schattige camping aan een rivier tussen de besneeuwde bergtoppen. Er is weer WIFI op de camping en je kunt er weer heerlijk wandelen. Maar het allerbelangrijkste, je kunt BVN en Duitsland ontvangen, dus nu ligt John naar Duitsland te kijken en morgen kan hij de eerste wedstrijd van Nederland volgen.
Praktische informatie.
Kvikne Camping 190 kronen. Camping in een dal tussen besneeuwde bergen, grote vrije plaatsen, aan rivier. In wandelgebied.
In Otta lpg gas getankt, 6,50 liter, 37,14 kronen
Bij kmstand 61924 33 liter diesel getankt, 406,46 kronen

• 15 Juni 2010 - 08:04

Noor, Nienke En Tijs:

Hoi pap en mam,

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Het zou denk ik alleen wat warmer mogen, toch? Heb je nog veel last van je kies mam?
    Hier alles OK.
    Noor is erg gezellig en wil met regelmaat jullie foto's zien. Zaterdag naar Vlaggetjesdag in Scheveningen geweest en zondag gewerkt. Toen zijn Tijs en Noor naar Thijs in Utrecht gegaan en hebben ze Estelle en Marnix nog gezien.
    Gisteren voetbal, papa zal wel gekeken hebben. Volgens mij kun je ook via NOS.nl op de computer kijken vanuit het buitenland als je Wifi voor internet hebt.
    Fijne dagen, we skypen wel weer.
    XXX Noor, Tijs en Nienke