reisbeschrijving van de reis, - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van John & Johanne - WaarBenJij.nu reisbeschrijving van de reis, - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van John & Johanne - WaarBenJij.nu

reisbeschrijving van de reis,

11 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Omdat ik geen dagboek van de reis bijhield hier de reisbeschrijving van de reis van Djozer. Dit was de reis zoals we hem gemaakt hadden.

Onze reizen kennen geen strak van dag-tot-dag gepland excursieschema. De reisdagen staan uiteraard vast, maar op de dagen dat we niet reizen is iedereen vrij om de dag naar eigen inzicht in te vullen. Onze reisbegeleid(st)ers hebben altijd ideeën en doen gewoonlijk een voorstel voor de besteding van de dag. Trek je er echter liever zelf op uit, dan zal de reisbegeleid(st)er met alle plezier nog een aantal tips en adviezen geven. Houd er wel rekening mee dat er zich, door het karakter van onze reizen en de plaatselijke omstandigheden, onverwachte situaties kunnen voordoen. Hierdoor kan een bepaalde excursie of activiteit niet doorgaan of dient aangepast te worden. Gemiddeld bestaan de groepen uit 16 deelnemers. De maximale groepsgrootte voor deze reizen is 20 personen.

Beijing

Dag 1 Amsterdam - Beijing
Dag 2 Aankomst Beijing
Dag 3 Beijing, excursie naar de Grote Muur en Zomerpaleis
Dag 4 Beijing
Dag 5 Beijing, nachttrein naar Xian

Het beginpunt van de reis Beijing is de hoofdstad én het regeringscentrum van China. Het inwonersaantal van ongeveer 15 miljoen, wordt nog dagelijks vergroot door een gestage stroom mensen vanuit het platteland. Beijing is een enorm grote stad en het is hier dan ook het gemakkelijkste om je per metro, taxi of taxi-busje te verplaatsen. Ter illustratie: om van de ene bezienswaardigheid naar de andere te komen, ben je met de taxi al snel een half uur onderweg! In het noordoosten van de stad ligt de zogenaamde Lama-tempel, waar tegenwoordig weer het lamaïstisch boeddhisme beleden wordt.

Het centrum van de stad bevindt zich rondom het, met 880 bij 500 meter grootste in zijn soort, Plein van de Hemelse Vrede. Rondom het plein bevinden zich de beroemde Verboden Stad, het mausoleum van Mao Zedong en de Grote Hal van het Volk (parlement). De Verboden Stad is een uitgestrekt gebied van paleizen en musea waar vroeger de keizerlijke familie zich afsloot. Een mooi uitzicht op het complex heb je vanaf de Kolenheuvel. Eén van de mooiste parken van Beijing, het Beihai-park, bevindt zich vlak achter de Verboden Stad. Hier kun je een bootje huren om samen met de recreërende inwoners van Beijing op het meer te roeien.

Ook de hutongs, de beroemde oude woonbuurten van Beijing, mag je eigenlijk niet missen. In het centrum worden enkele van deze buurtjes beschermd tegen de opkomende nieuwbouw. Van de ontelbare tempels die de stad vroeger sierden, zijn er enkele zeer de moeite waard. De volledig van hout gemaakte Tempel van de Hemel, gelegen in het zuidoosten van de stad, bestaat uit verschillende gebouwen en een groot altaar, die alle in opperste symmetrie gebouwd zijn. In de ochtenduren kun je hier vele inwoners van Beijing bezig zien met hun tai-chi oefeningen.

Vanuit Beijing wordt door Djoser het vervoer naar de Grote Muur georganiseerd. Daar heb je de tijd om over een gedeelte van dit grootste bouwwerk ter wereld te wandelen. Deze excursie is, afgezien van de toegangsprijs, in de prijs inbegrepen. We combineren de wandeling op de Grote Muur met een ontspannen bezoek aan het Zomerpaleis, dat even ten noorden van Beijing ligt aan een speciaal aangelegd meer.

’s Avonds bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan de Chinese Opera of een aacrobatenshow. Dé culinaire specialiteit van Beijing, de Peking-eend, kun je natuurlijk in een van de speciale restaurants proeven.

We rijden per slaaptrein in ‘hardsleepers’ in ongeveer 12,5 uur van Beijing naar Xian, voorheen lange tijd de hoofdstad van China.

Xian

Dag 6 Aankomst Xian, excursie naar het terracottaleger

In het verleden was Xian het startpunt van de Zijderoute, wat de stad een zeer kosmopolitisch karakter heeft gegeven. In het centrum van de stad, vlak achter de Drumtoren, bevindt zich nog altijd een oude islamitische wijk en een uitgestrekt moskeeëncomplex met bijgebouwen en tuinen. In deze wijk kun je bijzonder gezellig wandelen en eten; ook tref je hier zeer veel kunst- en antiekwinkeltjes.

Het oude centrum van Xian is altijd omringd geweest door een dikke muur, die grotendeels gerestaureerd is en waar je overheen kunt lopen of fietsen. Een mooi uitzicht over de stad heb je vanuit de oude Klokkentoren, waar vroeger elke morgen de klok geluid werd.

We trekken in Xian een halve dag uit voor het wereldberoemde terracottaleger van de eerste ‘Gele Keizer’ van China: Qin Shihuang. Dit eeuwenoude leger bevindt zich ongeveer dertig kilometer buiten de stad en werd pas in 1974 door boeren ontdekt. Deze in de prijs inbegrepen excursie wordt door de reisbegeleiding per bus georganiseerd, de entree is niet inbegrepen.

Tibet

Lhasa

Dag 7 Xian, vlucht naar Xining, trein naar Lhasa
Dag 8 aankomst Lhasa
Dag 9 Lhasa
Dag 10 Lhasa

Met een binnenlandse vlucht vliegen we van Lhasa naar de 2 miljoen inwoners tellende stad Xining, hoofdstad van de provincie Qinghai. Sinds de spoorlijn naar Lhasa in 2006 is gereed gekomen is de stad in importantie gegroeit.

Met de door de Chinezen ‘passend’ genaamde Hemeltrein reizen we via de plaatsen Golmud en Amdo naar de hoofdstad van Tibet: Lhasa. In ruim 1,5 dag reizen we langs groene grasvlaktes en over besneeuwde passen over de spectaculaire, recent aangelegde, spoorlijn naar Lhasa. Deze buitengewoon fascinerende treinreis over de Tibetaanse hoogvlakte laat je kennismaken met een uniek stuk natuurschoon. Doordat de grond op grote hoogte permanent bevroren is, zijn speciale technieken gebruikt bij de bouw van de spoorlijn. We reizen over passen van meer dan 5000 meter hoogte. Onderweg zie je af en toe een nomadentent, yaks en vrolijk naar de trein zwaaiende kinderen in het desolate hooggebergte. In de trein wordt de hoogte steeds aangegeven; doe het vanwege het hoogteverschil deze reisdagen wat kalmpjes aan, en geniet van de bijzondere omgeving. In de trein maken we gebruik van de hardsleeperklasse.

In Lhasa (op 3650 meter) is het Potala-paleis, dat op een heuvel is gebouwd en hoog boven de stad uittorent, een van de eerste kenmerkende punten van de stad die je ziet. Het imposante gebouw, duidelijk gescheiden in een wit en rood deel is een belangrijke bezienswaardigheid. In het paleis bevinden zich, naast verschillende tempels, de tombes van de voorgaande Dalai Lama's. Alhoewel het Potala-paleis de residentie van de Dalai Lama was, is het belangrijkste religieuze bouwwerk toch de Jokhang-tempel, die als oudste heiligdom van het Tibetaanse boeddhisme geldt. Het is bijna niet in te denken dat dit heiligdom na de Culturele Revolutie een tijd als pension en bioscoop is gebruikt. Gelukkig heeft de tempel zélf hier geen schade van ondervonden.

Verzamelplaats voor pelgrims en bezoekers is het plein voor de Jokhang; de Barkhor. Fascinerend is het om de tientallen pelgrims zich te zien voorbereiden op hun gebeden voor geluk. Rondom de Jokhang loopt de belangrijkste ‘kora’, pelgrimsroute, van Tibet. De gehele dag lopen gelovige Tibetanen hier hun rondjes, ondertussen gezellig keuvelend met hun familieleden. Enkele van de vele pelgrims, die van heinde en verre komen en vaak dagenlang onderweg zijn, werpen zich in de volle lengte van het lichaam op de grond en raken met hun voorhoofd de heilige grond aan. Zo leggen zij biddend, met hun hele lichaam, hun pelgrimstocht rondom de tempel af.

Ook de moeite waard is het voormalig zomerpaleis van de Dalai Lama, het Norbulingka. We verblijven enkele dagen in Lhasa en het is verder mogelijk een bezoek te brengen aan enkele andere belangrijke kloosterplaatsen even buiten Lhasa, zoals het Drepung- en het Sera-klooster. Drepung is het rijkste en grootste kloostercomplex met de meeste monniken. Verschillende middagen vinden in de tuin van het Sera-klooster de zeer interessante debatten tussen de monniken plaats. Tijdens de tocht door Tibet wordt je vergezeld door een lokale gids, die rondleidingen geeft in de belangrijkste kloosters van Tibet.

Shigatse

Dag 11 Lhasa - Shigatse
Dag 12 Shigatse

Shigatse (op 3900 meter) is de tweede stad van Tibet en de naam betekent 'mooie plek'. Is het wellicht tijd voor een kop yakboterthee? Deze thee heeft een bijzondere geur en smaak. Tibetanen drinken tientallen koppen per dag. Het is eigenlijk geen thee, maar gemalen gerst met yakboter, heet water en zout. Het is zeker de moeite van het proberen waard, ook al zijn de meeste westerse bezoekers er niet altijd van gecharmeerd.

In Shigatse heb je de tijd om het indrukwekkende Tashilunpo-klooster te bezoeken, de residentie van de Panchen Lama. Het is één van de operationele kloosters in Tibet. Dit klooster, gebouwd in 1447 onder leiding van de eerste Dalai Lama, was vroeger de belangrijkste plaats in Tibet. Geestelijk en politiek leiders kwamen hier bijeen om de politieke en economische besluiten van Tibet te nemen. In die tijd leefden zo'n 3000 monniken in het klooster, nu nog 'slechts' 600.

Het klooster heeft weinig te verduren gehad gedurende de Culturele Revolutie en is beslist de moeite van een bezoek waard. Wellicht tref je het en mag je één van de vele ceremonies van de monniken bijwonen. Gekleed in hun traditionele rode toga's prevelen ze geconcentreerd hun gebeden. De pelgrimsroute om het klooster zal ook hier weer verrassende ontmoetingen opleveren. Verder kent Shigatse een authentieke Tibetaanse wijk en een leuke markt.

Gyantse

Dag 13 Shigatse - Gyantse
Dag 14 Gyantse - Lhasa

In Gyantse (op 3950 meter) zijn de Chinese invloeden niet zo groot, waardoor je nog een authentieke Tibetaanse sfeer aantreft. Gyantse was vroeger een belangrijke pleisterplaats voor handelaren in wol die op doortocht waren naar India. In deze stad kun je de imposante dzong (fort) bekijken, van waaruit je een mooi uitzicht hebt over het Pelchor Chöde-klooster en de stad zelf. Bezoek zeker de 35 meter hoge Kumbum-stupa. Dit is de grootste stoepa in Tibet en is één van de mooiste bouwwerken van het land. Binnen bevinden zich 112 kapellen vol beelden en muurschilderingen. De ogen van Boeddha kijken spiedend alle windrichtingen uit.

Vanuit Gyantse reizen we terug naar Lhasa waar je ’s avonds nog de tijd voor een laatste rondje om de Jokhang hebt. Bovendien kun je op de Barkhor je laatste Tibetaanse inkopen nog doen.

Zhongdian, Lijiang

Dag 15 Lhasa, vlucht naar Zhongdian
Dag 16 Zhongdian
Dag 17 Zhongdian - Lijiang
Dag 18 Lijiang
Dag 19 Lijiang

Vanuit Lhasa vliegen we naar Zhongdian, door de Chinezen ook wel Shangri La genoemd. Deze veelzeggende naam komt volledig tot zijn recht in de prachtige, rustieke en bergachtige omgeving van dit stadje op 3200 meter hoogte. Zhongdian hoorde vroeger bij Tibet, maar ligt tegenwoordig in de Chinese provincie Yunnan. het stadje kent een Chinees deel, maar ook een Tibetaans deel. De omgeving leent zich uitstekend voor een leuke wandeling, en je kan er zelfs paardrijden.

In de omgeving van Zhongdian staat een van de belangrijke Tibetaanse kloosters, het Gdangsonzanlin uit de Ming dynastie. Woonden er vroeger meer dan 3000 monniken, tegenwoordig resten er in het, na een brand, opnieuw opgebouwde klooster zo'n 700 monniken. In het klooster heerst een andere sfeer dan de kloosters in Tibet.

Met onze eigen bus reizen we 200 kilometer verder zuidwaarts naar Lijiang. Ons hotel staat in het moderne gedeelte van Lijiang, maar vanaf het hotel loop je in korte tijd naar het oude centrum, dat door de Yu-rivier van het moderne centrum wordt gescheiden. Bezoekers dienen hier een 'old town fee' van 80 yuan te betalen. Geld dat naar het onderhoud van de bijzondere oude stad zou moeten gaan.

In Lijiang is de Naxi-minderheid, die bekend staat om zijn matriarchale traditie, sterk vertegenwoordigd. De meeste Naxi's wonen in het oude centrum, dat zich kenmerkt door grachtjes, met kinderhoofdjes aangelegde steegjes en diep rood beschilderde houten huizen. De Naxi's gaan nog traditioneel gekleed, waarbij vooral de kleding van de vrouwen opvallend is. Het oude centrum met zijn met bomen beplante plein is één van de belangrijkste attracties van Lijiang.

In het noorden van Lijiang ligt een drukbezocht park met midden in een typisch Chinese vijver met pagodes en bruggetjes. Dit zorgt, samen met de besneeuwde 'Jade Draak'-berg op de achtergrond, voor prachtige plaatjes. Je treft hier een museumpje aan met de in China zeer bekende schilderkunst van de Dongba, de Naxi-sjamanen, die hun kunst ook te koop aanbieden.

In Lijiang zetelt het beroemde orkest van Xuan Ke, dat, mits het niet op tournee is, regelmatig voorstellingen van authentieke Chinese muziek geeft. In de omgeving van Lijiang, waar enkele authentieke dorpjes liggen, zoals bijvoorbeeld Baisha, kun je bijvoorbeeld een fietstocht maken. Dokter Ho zal je bezoek aan zijn dorpje zeker weten te waarderen. Wandelliefhebbers kunnen een dagtocht maken naar de zogenaamde Tijgersprongkloof.

Dali

Dag 20 Lijiang - Dali
Dag 21 Dali

Het dorpje Dali is gelegen tussen de Cangshan-(Azuren)bergen en het Erhai-meer, en leent zich uitstekend voor een ontspannen dagje. De korte bustocht van Lijiang naar Dali voert door een mooi berglandschap. In Dali kun je gemakkelijk een fiets huren en op zoek gaan naar de verschillende tempels en pagodes in de omgeving, maar ook leent de omgeving zich prima voor een wandeling. In Dali zelf valt ook veel te genieten, zoals de drie pagoda’s. Het dorp wordt grotendeels bewoond door de Bai-minderheid, die vrijwel dagelijks een markt houdt. Bovendien zijn in de oude houten huizen in het centrum talloze cafeetjes, restaurants en winkeltjes gevestigd.

Het is mogelijk om een dagtrip met een boot te maken over het uitgestrekte Erhai-meer. Hierbij kun je in verschillende dorpjes aan land een bezoek brengen aan tempels en de kleurrijke bevolking bewonderen op de lokale marktjes. Je ziet hier het verschil tussen de ontwikkelingen in de steden en hoe het platteland toch achter blijft, maar wel mooie plaatjes oplevert.

Kunming en Yangshuo

Dag 22 Dali - Kunming, nachtrrein naar Guilin
Dag 23 aankomst Guilin, bus naar Yangshuo
Dag 24 Yangshuo
Dag 25 Yangshuo

Vanaf Dali rijden we per bus naar Kunming, de hoofdstad van de provincie Yunnan. We reizen per nachttrein door naar Guilin in het zuiden van China. Deze rit zal zio'n 15 uur in beslag nemen. Na aankomst in Guilin brengt de bus ons in ongeveer 2,5 uur naar Yangshuo.

Dit stadje ligt midden in een landschap van mistige rijstvelden, rivieren en steile, volstrekt in afzondering oprijzende pieken, heel bekend van Chinese prenten. Wanneer je 's ochtends wakker wordt zie je door de gordijnen heen al deze bergreuzen, die alle zeer beeldende namen dragen. Ondanks de groeiende hoeveelheid souvenirwinkeltjes en toeristencafeetjes ademt Yangshuo nog steeds een heel landelijke sfeer. Het is de ideale plaats om een fiets te huren en al fietsend de hele dag de omgeving te verkennen, met of zonder lokale gids.

Bij Yangshuo ligt de Maanheuvel, waar je een spectaculair uitzicht hebt over de omgeving. Ook is het leuk om gewoon willekeurige weggetjes in te rijden en maar te zien waar je uitkomt. In Yangshuo kun je eventueel 's avonds met een bootje de rivier opgaan, om te kijken hoe vissers op traditionele wijze met behulp van aalscholvers hun prooi vangen. Een boottocht over de Li-rivier, eventueel in combinatie met een fietstocht, zal een onvergetelijke indruk maken.

Na afloop van de tocht over de rivier kun je, onder het genot van wijn, bier en snacks, op één van de vele terrasjes de rest van de avond op een plezierige wijze doorbrengen of je laatste souvenirs kopen in dit ontspannen plaatsje. Belangstellenden kunnen er een les kaligraferen volgen of met andere groepsleden gezellig een cursus Chinees koken volgen.

Guangzhou, Hongkong

Dag 26 Yangshuo - Guangzhou
Dag 27 Guangzhou, boot naar Hongkong
Dag 28 Hongkong - Amsterdam
Dag 29 aankomst Amsterdam

Vanaf Yangshuo rijden we met onze eigen bus naar Guangzhou. De rit duurt afhankelijk van de kwaliteit van de wegen (waar hard aan gewerkt wordt) zo'n 8 à 9 uur. Als je ergens in China iets merkt van de economische bedrijvigheid in het moderne China, dan is het wel in deze drukke havenstad waar je een avond door kan brengen. Opmerkelijk in Guangzhou zijn de restaurants waar 'alles wat beweegt' geserveerd kan worden. De Cantonese keuken hoort niet voor niets bij de meest beroemde ter wereld.

Op alle reizen door China en Tibet is Nederlandssprekende reisbegeleiding aanwezig, die je in principe tot de ochtend van het vertrek naar Hongkong terzijde staat. In Guangzhou geeft hij/zij informatie en instructie over de besteding van de laatste dagen in Hongkong. Het kan voorkomen dat de reisbegeleiding wel meegaat naar Hongkong omdat ze door visa procedures uit China moeten.

De reis van Guangzhou naar Hongkong wordt met de 'Turbo Cat' veerdienst in ongeveer twee uur afgelegd. De binnenkomst in Hongkong over het water is heel speciaal. De stad hoort na een lange geschiedenis onder Brits bestuur vanaf juli 1997 weer bij China. De sfeer is hier dan ook heel anders. Niet alleen is de stad bijzonder groot en modern, maar je ziet ook overal in het pak gestoken zakenlui lopen en hoor je steeds op straat draagbare telefoons rinkelen.

Ons hotel bevindt zich op het vasteland (Kowloon), waar de meeste inwoners van Hongkong wonen. Vanaf Kowloon kun je gedurende de hele dag de veerboot nemen naar Hongkong Island, het zakendistrict van Hongkong met de welbekende skyline. Met een ‘kabel-kar’ kun je naar Mt. Victoria, dat een imposant uitzicht over de stad en haar omgeving biedt. Wil je ook nog enkele andere van de ruim tweehonderd eilandjes van Hongkong verkennen, dan kun je vanaf Hongkong Island makkelijk de boot nemen. Let wel even op de retourtijden van de boot, om te voorkomen dat je op één van de eilandjes strandt! Op veel van de eilandjes, zoals op Lamma en Cheung Chau, is de sfeer heerlijk ontspannen en tref je behalve gezellige dorpjes ook mooie stranden en goede visrestaurants aan.

Omdat Hongkong erg groot is, zijn afstanden vaak moeilijk te voet af te leggen. Behalve taxi's en bussen doorkruisen dubbeldeks-trammetjes Hongkong Island. Het ideale vervoer voor langere afstanden is de metro, die goedkoop en zeer overzichtelijk is. Vanaf Hongkong vliegen we met de KLM rechtstreeks terug naar Amsterdam.