Merida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu Merida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Merida

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

21 November 2012 | Mexico, Mérida

Campeche- Uxmal- Merida

Vandaag was het laat vertrekken, 10 uur. Zou je lekker uit kunnen slapen denk je. Niet dus, om half 7 klaarwakker.
Wanneer we om half 8 buiten zijn kunnen we nog nergens ontbijten. Wel is een broodjeszaak open waar we dan wat broodjes kopen en een soort 24 uur zaak waar we bekers koffie in slaan. En dan heerlijk in het zonnetje ontbijten op het grote plein. Daarna naar de zee en de stad nog eens rond. Om half 10 zien we dat de bank open is en Moniek, iemand van onze groep gaat er ook net binnen en ik zeg, het is er helemaal niet druk, laten wij ook onze taks betalen. Toen we namelijk met de boot vanuit Guatemala weer Mexico in kwamen kregen we omdat we langer dan 7 dagen in Mexico zouden zijn een briefje in ons inschrijfvisum dat we bij een bank 300 quetzals moesten betalen, 35 euro. Ben je samen toch ineens weer 70 euro kwijt, onverwacht. Maar doe je het niet dan kom je niet thuis, dus toch maar betaald . We hebben samen met Moniek, we waren beiden naast elkaar aan de twee loketten die open waren, in behandeling, dit trachten te betalen. Heel de afhandeling duurde zeker meer dan een kwartier, intussen werd de rij van wachtenden langer en langer en je hoorde een paar Mexicanen mopperen, toeristo. Wat een bureaucratie. Zoveel handelingen, stempels, kopieën van paspoorten en handtekeningen, om een melkkoetje van de Mexicaanse regering voor elkaar te krijgen. Maar thuisfront weer gerust, we komen thuis.
Om 10 uur zijn we per bus weer verder gegaan naar Uxmal. Een prachtige site, vooral door de vele details die op de tempels zijn aangebracht, veel afbeeldingen van Chac de regengod die de Maya's erg nodig hadden.
De piramide van de tovenaar is het eerst waar je op stuit. Een tempel op een ovale basis. De legende vertelt dat deze tempel in een nacht door een dwerg gebouwd is, de tovenaar. Daarna kom je bij het nonnenklooster, door de Spanjaarden zo genoemd door de kleine kamers die erin waren maar wat in feite de universiteit van de Maya 's was. Verderop kon je ook weer een hoge tempel, de zonnetempel op klimmen en weer had je daar een prachtig uitzicht.
Dit is nu al de zoveelste Maya site, en gek genoeg het verveeld niet, ieder is weer anders, in details dan. Maar overal hangt een fijne rustige sfeer. Hier waren naast de gebruikelijke vogels ook erg grote leguanen. We hebben nu nog maar een grote Maya site te gaan, Chichen Itza, waar we morgen in twee uur heen rijden om vlak daar bij te overnachten om hem de volgende dag vroeg te bezoeken.
We vertrekken dan morgen ook pas om1 uur daarheen. Wat fijn is.
We kwamen nl vandaag pas om 6 uur aan in Merida. We hebben een heerlijk hotel met zwembad en de vaste zwemmers lagen een kwartier later al in het water, te weten Kris, Wim en ondergetekende, ditmaal ook aangevuld met John.
Daarna hebben John en ik lekker gegeten in een restaurant wat stokvol Mexicanen zat en waar het goed toeven was. De tortilla's werden vers gebakken door twee vrouwen op een soort houtvuurtje en knappe serveersters brachten de maaltijden rond.
Om 9 uur verder te stad in. Alle winkels open. We zijn al een paar dagen overal op zoek naar een Maria beeldje. De zoektocht brengt ons op de raarste plekken, busstations, markten. Maar nergens is een gewone Maria te krijgen. Overal wel de zwarte madonna vaak afgebeeld op een berg schedels, maar nooit mooi om te zien. Je zult je kinderen toch niet godsdienstig opvoeden en dan van de jongste te horen krijgen dat ze graag een Mariabeeldje van ons krijgt uit Mexico. Of ze het krijgt is nog zeer de vraag. We moeten het echt ook kunnen vinden. Ik heb op die zoektocht vanavond wel een leuk beeld gevonden, een papier-maché La Catrina, een vrouwelijk skelet in de kleren van Goei Weer, oranjerood, zoals we het altijd met carnaval dragen. Een zusje dus voor St Clara.
We hebben na de zoektocht tot laat nog op het prachtige centrale plein gezeten, eerst alleen maar snel al met een aantal anderen van onze groep. Heel gezellig. Nu snel dit op internet want ik had afgesproken morgen om half 8 in het zwembad te liggen
Dat is het intussen, gisteren was dit niet meer om internet te zetten. Het is nu over 8 hier, weer stralend weer, ik zet dit even op internet en dan de stad in.we hebben tot. 1 uur de tijd om alles hier te bekijken.

• 21 November 2012 - 12:22

Simone:

Jammer dat dit verslag niet gelukt is, kreeg alleen een X door. Vind het erg leuk jullie reis zo te volgen. Kwam gisteren Nienke met de kindjes nog tegen. Tot gauw. Simone

• 21 November 2012 - 15:30

John & Johanne :

De wifi veel uit in het hotel, zo beter Simone . Tot zondag

• 21 November 2012 - 15:31

John & Johanne :

De wifi viel uit in het hotel, zo beter Simone. Gelukkig zien we zondag zelf Nienke en de kindjes weer, we missen de kleinkindjes wel

• 22 November 2012 - 23:07

Emilie Fraterman:

Lieverds, casa Maria op de Ginnekenweg heeft de echte midden-amerikaanse Mariabeeldjes!!!
    Johanne, je weet wel, waar de oorsprong van Clara is!
    Wat een heerlijke reis geweest! tot gauw!
    liefs Eem