Duitsland, Denemarken,Zweden,Noorwegen, - Reisverslag uit Skåbu, Noorwegen van John & Johanne - WaarBenJij.nu Duitsland, Denemarken,Zweden,Noorwegen, - Reisverslag uit Skåbu, Noorwegen van John & Johanne - WaarBenJij.nu

Duitsland, Denemarken,Zweden,Noorwegen,

Door: johanne

Blijf op de hoogte en volg John & Johanne

11 Juni 2010 | Noorwegen, Skåbu

Verslag Noorwegen reis 3 juni tot en met 11 juli.

3-6-20120
Omdat ik thuis in de avonduren mijn dossiers heb kunnen bij werken vertrek ik aanmerkelijk minder gestrest op vakantie.
‘s Morgens op kantoor nog een en ander geregeld, een huisbezoek en wanneer ik thuis kom heeft John de garagedeuren open staan en kan ik de auto er meteen in rijden en staat bij wijze van spreken de camper al met draaiende motor klaar.
Het is prachtig weer. Er was veel drukte op de weg voorspeld maar onze TomTom brengt ons feilloos langs al die ellende. John probeert de cruisecontrole uit en dat bevalt hem zeer. We komen ’s avonds bij Hamburg op een camping aan een meertje aan. Het is er groen en de zon schijnt. We zitten heerlijk te borrelen in de zon en daarna maak ik weer een lekker aspergemaaltje. Een heerlijk begin van de vakantie.
En zoals het bij ieder begin van een vakantie hoort, we dopen de camper. Deed ik dat in Australië met olijfolie, nu vallen de eieren uit de koelkast. Allemaal struif op het vloerkleed. En half leeggelopen eieren. De twee die nog heel waren gebruikte ik voor de hardgekookte eieren en van het struif wat in al de kapotte eieren zat bakte ik een omelet voor morgen op de boterham.
Praktisch:
Ongeveer 6 1/2 uur rijden.
572 km.
Breda, Nijmegen, Hengelo, Osnabruck, Hannover, Hamburg, Grossensee.
Camping ABC, 16.80 euro. Slecht sanitair, leuke omgeving.
Benzine 54 liter, 68.50 euro na 490 km.

VRIJDAG 4-6-2010
‘s Morgens al vroeg wakker. Om 8 uur staan we onder onze camperdouche. Het is nog bewolkt en geen buiten ontbijten. Om kwart over 9 vertrekken we. Op weg naar Puttgarden waar we de ferry nemen naar Denemarken is de weg aan een kant opgebroken en moeten we over de ander helft met een tijdelijke vangrail. Het is erg smal. Opeens horen we retteketet, heel hard. Zit John in de vangrail. Voor het eerst in 30 jaar heeft hij schade. Hij schrikt er zelf ook vreselijk van. Wanneer we op de eerste beste parkeerplaats de schade bekijken is die enorm. Over heel de lengte van de camper is een spoor getrokken. Zijreflectors zijn kapot en verdwenen. Deur aan de onderkant enorm gehavend, en aan de voor en achterkant waar de camper ietsje breder was is dat ingedeukt. Slikken.
We zeggen beiden wel, gelukkig, het had erger kunnen zijn, we hadden ook de macht over het stuur kunnen verliezen, we laten de vakantie niet bederven, we zijn verzekerd, jammer dan. Ik ben van plan te proberen op de eerste camping wel wat te poetsen. Misschien dat een deel van de zwarte strepen ik dan nog wel weg kan krijgen.

Om kwart voor 11 komen we bij de Ferry aan. We kunnen met de boot van kwart over 11 mee. Alles gaat razend snel. Dank zij het weekend wat we gehad hebben van camperforum over Noorwegen wisten we dat wanneer we de campingcart Scandinavië bij ons hadden dat we dan korting zouden krijgen, en dat klopte. Geen 98 euro maar 91,20 moesten we betalen en daarna konden we meteen de boot op rijden. We moesten eerst nog even stoppen voor de trein die ook de boot in reed en wanneer we zelf de boot op rijden komen we naast de trein te staan. Grappig.
We verlaten onze camper en gaan aan dek. Het is prachtig weer. De zee is zo glad als een spiegel en staalblauw. Boven aan dek zijn twee Denen, Noren of Zweden, dat hoor ik niet, zo stom dronken. Tijdens de een uur durende overtocht drinken ze er nog 3 biertjes bij. Een eind verderop zitten ook twee Denen om half 12 met 2 biertjes de man voor hun neus. Vast een gevolg van het rigide alcoholbeleid in deze landen.
Wanneer we aan de andere kant in Denemarken aankomen dan gaan we op de eerste beste rustplaats lekker lunchen. We staan net na de brug, aan het water, een pracht plek, heerlijk in de zon. We nemen uitgebreid de tijd. Zitten heerlijk te genieten. Komen al een beetje over de schrik van de botsing heen.
John die gisteren de eieren die kapot gevallen waren weg had willen gooien zit heerlijk te smikkelen van de omelet en ik van de haring die ik nog uit Nederland had meegenomen. Daarna weer verder, om kwart voor 4 komen we op Camper City in Kopenhagen aan. Dit is een camperplaats midden in het centrum. Hij is op dit moment verdeeld in twee stukken. Aan een kant staan een soort kermiswagens die volgens de schilderingen op hun enorme wooncampers aan motorsport doen en aan de andere kant de normale campers. De baas van dit plekje, een grote parkeerplaats moet je je voorstellen, omheind met een hek, is alleraardigst en geeft je heel veel informatie over Kopenhagen.
We zitten op nauwelijks 20 minuten lopen van het centrum en we gaan meteen op pad. Ik vind Kopenhagen een enorm relaxte stad. We komen eerst langs Tivoli waar we hoge zweefmolens zien en mensen die langs een heel hoge paal in bakjes heen en weer geschud worden. Al buiten het park hoor je hun geschreeuw. We lopen dan naar het water en zien daar net zoals in Rotterdam een enorm zwembad en strand aan dat water. Daarnaast zit op een brede groenstrook honderden, vooral jonge Denen te zonnen. In bikini, klein jurkje, of geheel gekleed. In kringen met bekenden. Drank, barbecue, of net zoals we Jelger in zijn puberjaren op de camping in Renesse zagen achter een muur van bierkratten. Muziek hard aan. Het was een enorm gezellige ambiance.
We bekijken Cristianhaven, een op Nederland georiënteerd wijk, pakhuizen, grachten, de rondvaarboot die erdoorheen vaart, Een Deense koning uit 1700zoveel was zo weg van Amsterdam dat hij dat na liet bouwen. Het is een rustig mooi stukje Kopenhagen met in de grachten allerlei boten die aangemeerd liggen. Tot de grootste zeiljachten toe.
Een prachtig gezicht hebben we, zowel op de Koninklijke bibliotheek als het operahuis. Wat een prachtige combinatie is Kopenhagen van oude mooi gerestaureerde panden en prachtig nieuwe architectuur.
Daarna zitten we wat uit te puffen.
Hebben bijna 3 uur geslenterd. We vinden aan de drukke nyhavn het laatste onbemande cafétafeltje. Je kunt hier ineens over de hoofden lopen. Op de terrassen is het bomvol en staan de mensen ook tussen de stoelen en aan de buitenbars, en verder aan de kade zitten de mensen rijen dik met eigen meegebrachte drank. Wanneer we het kleinste glaasje witte wijn (In Nederland durf je er zelfs geen port in te serveren) en een glas bier afrekenen voor 15 euro snap je dat wel.
Daarna lopen we in drie kwartier weer terug naar onze camper. Om 8 uur staan we weer op ons plekje en ga ik snel aan het koken.
Intussen staan Italianen naast ons en tegenover ons en is het net of we weer in Italië beland zijn. Op hoge toon, alsof alles en ieder ruzie met elkaar heeft worden allen wetenswaardigheden uitgewisseld.
Op de botsing na, was het een heerlijke dag.

Praktische informatie.

Km stand 60727, 292 km gereden. We hebben net voordat we de camperplaats opreden diesel getankt, 38,8 liter, 359,86 kronen
Plaats campercity, naast een groot shoppingcentrum Fisketorved. 225 Deense kronen, wc en douches, elektriciteit inbegrepen. We kwamen om kwart over 3 en mogen tot de volgende dag 8 uur ’s avonds blijven.
5-6-2010
Kopenhagen, Denemarken, Skaralid, (Ljungbijhed) Zweden.

Heerlijke dag. Zonnig, 25 graden.
Om kwart voor 10 vertrekken we weer te voet naar Kopenhagen, langs de prachtige brede haven. We bezoeken veel paleizen, allemaal even prachtig restaureert, met mooie tuinen eromheen. Eigenlijk zijn de echte Koninklijke paleizen maar magertjes bij hen. Dat zijn vier grote paliezen, allemaal aan een plein waar de koningin en haar twee zonen wonen. Allen een eigen paleis. Maar niet zo indrukwekkend vind ik als de oude paleizen
We brengen een cadeau van Eem voor haar zoon Bas weg. De vriend van haar zoon, Hendrik is in zijn winkel aan het werk, hij is edelsmid en is aan een opdracht van 25.000 euro bezig voor een rijke klant. Het wordt een pracht ketting, goud met een moderne zetting die allemaal smaragden omvatten van klein naar heel groot. Diep paars. Een geweldige ketting, ik zou hem zo willen hebben, de kleur zou me zeer staan. Maar helaas de prijs staat me wat minder aan. Hij heeft er veel werk aan en is daarom niet met Bas naar hun buitenhuis. Wij vertellen dat we in de loop van de middag naar Zweden vertrekken en dat wanneer we vertrekken we kontact met hem op zullen nemen en dat als hij mee wil hij mee kan rijden.
Wanneer we om kwart over 3 weer bij de camper aankomen, bellen we en wil hij graag meerijden. We pikken hem om 4 uur op in de stad en rijden dan over de brug naar Zweden. Ongelooflijk wat de mensen toch allemaal kunnen maken.
Om 6 uur komen we bij hun huis aan en drinken een glaasje mee. We bekijken hun huis. Een snoezig landhuis, roodgeverfd, van hout. Binnen heel gezellig ingericht met witte planken op de vloer en licht blauw houtwerk. Buiten een grote tuin waar een groot buitenvuur brand waarop straks gebarbecued wordt. Omdat het laat is besluiten we op de camping te gaan staan waar ze bijna naast wonen. Bas en Hendrik vragen nog wel of we willen blijven eten maar wij zeggen dat we alles bij hebben. Bas was er al met een heel stel vrienden en mijn eigen kinderen kennend als die met vrienden zitten, zitten ze echt niet op vrienden van mij te wachten.
We vinden overigens dat we helemaal niet slecht zijn terechtgekomen. Waren van plan op een camping aan zee bij Lund te staan maar dit is een snoezig campinkje. We zitten er in de zon van een prachtig uitzicht te genieten en als het morgen nog zulk heerlijk weer is besluiten we hier in het naastgelegen natuurpark te gaan wandelen en nog een dag langer te blijven.
Praktische informatie.
Kopenhagen- Skaralid 115 km.
Kosten oversteek, tunnel brug Denemarken, Zweden, 570 Deense kronen.
Je kon ook 750 Zweedse kronen neerleggen of 78 euro.
Camping Skarlids, O Vandrahem, 220 kronen per dag. Staat als L6 in de Zweedse gids vernoemd.
Coördinaten
6-6-2010
We staan wat laat op. Slecht geslapen van kiespijn. Wanneer we koffiedrinken, komen Bas en Hendrik langs. We spreken af dat we bij hen om 1 uur internetten. Wat een vreselijk leuk huis hebben ze toch. Bas is met zijn vrienden hard in de weer om het huisje weer op te ruimen. Ze komen er een maand niet meer. Hendrik blijft tot ‘s avonds, pakt dan de bus en trein terug naar Kopenhagen. Na het internetten en Bas en Hendrik voor Eem op de foto zetten gaan we een lange wandeling maken door het prachtige park. We komen eerst bij een meertje waar heel veel Zweden zitten te picknicken, lopen dan langs een rivier, klimmen een berg omhoog en keren dan langs boven terug naar het meertje. Een leuke wandeling. Het is nog heerlijk weer, we blijven al de tijd in de korte broek en hemdje, eten er zelfs nog ’s avonds in.

7-6-2010
Skaralid-Vanersborg, 342 km
Heel de nacht niet geslapen van de kiespijn. We bezoeken dan ook in de eerste grote stad een EHBO post waar we enkel met medicijnen geholpen kunnen worden en het telefoonnummer krijgen van de noodpost van de tandartsen. De verpleegster is met moeite in beweging te krijgen om daar heen te bellen en zegt dat het te druk is en dat we zelf moeten bellen. Na een lange tijd staan we dus buiten het ziekenhuis met nog niet waar we heen moeten en enkel een telefoonnummer.
Ik kom op het goede idee om de hulp van de Tom Tom in te schakelen en deze brengt ons naar de eerste beste tandarts toe. Wanneer er klinkt bestemming bereikt staan we in een straat met allemaal mooie villa’s. Maar waar is nu de tandarts. We vragen het aan een voorbijganger en deze zegt het gele huis, maar kijkt erg verbaast. Blijkt dat we de tandartsassistente hebben. We kunnen later op de dag een afspraak krijgen en tot die tijd blijven we in onze camper voor de tandarts zijn huis. Wat is een camper dan toch heerlijk. Zit in je eigen huisje te wachten, of lig eerlijk gezegd, want ik ben vreselijk beroerd.
Tijdens de behandeling blijkt dat er infecties is die schoongemaakt wordt en waar een verband in gestopt wordt wat hard wordt en dat er over 4 dagen uitgehaald moet worden. De tandarts wil dat ik blijf en dan terug kom. Wanneer ik vraag of dat ook geen andere tandarts kan doen blijkt dat te kunnen en ik krijg een briefje mee waarin zij gebeld kan worden.
We gaan even verderop te Varnersborg aan een mooie camping aan het meer staan. Er is een plaats vooraan het meer waar we mogen staan en we staan op een prachtige plek alleen. We hebben net ons tafeltje ingeklapt omdat het koud wordt buiten en we besluiten om binnen te eten of een Duitse camper parkeert op minder dan 3 meter afstand zijn camper naast ons terwijl verder minstens nog 100 meter vrije ruimte is. Vreemd is dat toch.
Omdat ik zoveel kiespijn heb kan ik weer niet slapen en midden in de nacht loop ik wat buiten. Het is dan nog schemerig en helemaal niet donker. Het meer licht blauw op en de lantarenpalen aan het meer geven een geel licht, het is licht en donker. Net zo vreemd als de schilderijen van Margritte.
Praktische informatie
Ursands camping. Vanersborg 195 kronen
Varberg benzine 42 liter 501 kronen
Dinsdag 8 juni. Vanersborg Charlottenberg. 320 km. Bewolkt, zonnig, 19, 20 graden.
Ik last van de kiezen, John van zijn rug. Laat weg. Mooie weg door Zweden. Prachtig glooiend landschap, Blauwe en gele huizen, sappig groen gras alsof overal golfbanen liggen, blauwe meertjes, gele koolvelden. De bomen staan nog in de bloesem, het is een prachtig gezicht.
Om 4 uur komen we op camping Haganaset. Het lijkt een vreselijke camping, overvol, maar we zijn beiden beroerd en denken vooruit maar. Er is enkel een Spaanse arbeider die op de camping werkt aanwezig. Hij laat ons binnen en we krijgen voorwaar weer een plekje als we erom vragen helemaal vooraan aan het meer, weer met prachtig uitzicht. Als blijkt dat ik nog kan internetten en skypen en de twee kleinkindjes kan zien is alles volmaakt. Temeer daar ook de kiespijn wat gaat minderen.
Praktische informatie:
Charlottenberg camping& “Stugor Haganaset. N.59gr 49’10.30 E 12gr 19’54.35
200 Kr. Wifi, net sanitair, aardige Zweedse eigenaresse.

Woensdag 9-6-2010
Charlottenburg, Zweden, Biristrand Noorwegen. 204 km
‘s Morgens starten we weer laat. Maken de camper schoon. Kijken op internet naar het weer wat we beter niet hadden kunnen doen, slechte voorspellingen en rekenen af met de jonge Zweedse eigenaresse van de camping. Zij vertelt dat het vorig jaar alleen maar geregend heeft en dat ze grote problemen op de camping hadden gehad met wateroverlast. Ze moeten het gelukkig niet zo hebben van de toeristen, hebben veel vaste staanplaatsen aan Noren verhuurd. Die komen omdat het leven er op alle terreinen zoveel goedkoper is.
We gaan dan boodschappen doen in Charlottenburg. Er is daar een grote shopppinghal die leeft van alle Noren die daar inkopen komen doen. De supermarkt is enorm en je kunt er letterlijk alles kopen. Alle vlees, groentes, diepvriesproducten. Van ieder denkbaar land de specialiteiten. Ik zou willen dat we in Breda zo’n supermarkt hadden met zo’n breed assortiment. Het is heerlijk zo’n grote ijskast in de camper te hebben. Ik sla voor de eerste 6 dagen weer verse waar in. Dan de grote beslissing. Naast de supermarkt is de systembologet. De drankwinkel. In Zweden kun je alleen in deze winkels aan drank komen. John had vanmorgen de twee pakken 2 literwijn die we nog uit Nederland meegenomen hadden in het vooronder in een kist met gereedschap verstopt. In het bovenkastje ligt een fles gekregen whisky van Engelse vrienden verstopt in een kartonnen koker waarin we hem gekregen hadden omringt met kokers van John zijn lievelingschips, Pringles, een knappe douanebeambte die hem daaruit haalt. Je mag 3 liter wijn de man meenemen, of 2 liter en 2 liter bier.
Twaalf blikjes bier dus en 2 pakken wijn die met 3 liter per stuk verkocht worden. Ik zeur nog van John laten we toch een pak rode wijn nog extra meenemen maar John is onverbiddelijk. We hebben al te veel.
Op naar de grens. We worden opzij gemanovreerd. Ik blij dat John zo streng was, en in mijn piepzak voor de toch verstopte zaken. . De douanebeambte, een meisje van een jaar of twintig begint een heel gesprek, waar we vandaan komen, hoe lang we onderweg zijn en of we sigaretten bij ons hebben, nee, we roken niet en of we alcohol bij ons hebben. John zegt ja, een beetje voor ons samen. We mogen doorrijden. Wij blij, ik,:” John, jammer dat we die rode wijn toch nog niet meegenomen hebben”.
We zijn uit zweden vertrokken met 18 graden, zon. In Noorwegen hebben we zon en regen. We komen door een prachtig landschap, reden we in Zweden a langs de blauwe meertjes, golvende groene velden en gele koolvelden. Hier is het precies eender, alleen nog wat meer meertjes, dennenbossen. We stoppen bij een grote vijver met ganzen om ons middageten te eten en rijden dan door tot Hamar. John wil daar het schaatsstadion zien. Het is een omgekeerd Vikingschip en eerlijk gezegd vind ik het wat tegenvallen. John gaat het van binnen nog bekijken. Er is net een bus met Nederlanders het stadion door gedirigeerd en ik volg maar de raad op van de mevrouw die zegt dat er binnen helemaal niets te zien is, een groot voetbalveld of volleybalveld, dat is alles, zonde van de 4 euro zegt ze. Terwijl John het van binnen bekijkt zoek ik in de hal folders uit van de toekomende steden die we gaan bezoeken, er staat ons nog veel moois te wachten.
John wil nog helemaal niet aan het vrije kamperen wat ik graag wil. Ik heb al zeker 4 plaatsen aangewezen waar we met de camper kunnen staan, maar hij wil daar niets van weten. Wanneer we een kleine camping aan het water zien staan zijn we beiden tevreden. We hadden de Tom Tom op alternatieve route ingezet en waren langs een parallelweg van de E6 geleid, de “grote”weg naar het Noorden. (Een tweebaansweg waar de max. snelheid 90 is)
We staan nu op een camping waar alleen maar vaste gasten staan maar waar we mogen gaan staan aan de rand, vlak voor het meer en we hebben weer een superplek. Het is een punt in het meer en vanwaar we staan en we rondom uitzicht op het meer hebben. Het houdt op met regenen wanneer we aankomen, de zon gaat schijnen en er komt een pracht regenboog te staan boven het meer dat in het water eindigde. Even later zelfs twee regenbogen naast elkaar. Prachtig om te zien.
Ik maak een lekker maaltje met allemaal bijgeraapte ingrediënten, mascarpone van Bas nog gekregen, champignons, verse kruiden en gerookte kip met penne, een godenmaaltje. //////
Om 12 uur 's avonds is het nog licht buiten en ligt over het water een rode gloed van de ondergaande zon. Onbegrijpelijk, onbeschrijfelijk mooi.
Donderdag 10-6-2010 Heerlijk weer, 21 graden, zon.
Biristrand.
We blijven een dag hier. Het is heerlijk weer. Ik draai een was en binnen 3 uur is deze helemaal droog. We lezen en luieren in de zon en genieten van het prachtige uitzicht. ’s Middags loop ik nog een heel eind met mijn nordick walkingstokken de berg op van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over het grote meer waar we aan staan. John heeft geen zin en wil enkel luieren. We bekijken nog wel de paleizen samen die de vaste campinggasten van hun stekjes gemaakt hebben. Voor de caravan hele terrassen en houten voortenten.
We vinden de Noren, net als de Zweden niet een erg toeschietelijk volk. De paar mensen die op de camping staan zitten in hun caravans of wanneer het zeker 22 graden is net voor hun ingang van de voortent, hebben onderling bijna geen kontact, maar nemen al helemaal geen poging tot contact leggen met jou. Kon er bij de Zweden bij ontmoetingen nog een enkel Hi soms af, hier kijkt men de andere kant op als je iemand tegen komt. Na twee dagen is het natuurlijk moeilijk al conclusies trekken. Het kan een soort beleefdheid zijn om je privacy te eerbiedingen, of misschien zijn we net de paar Noren tegen gekomen die erg in hun zelf gekeerd zijn, het is echter wel iets wat opvalt.
We barbecueën ’s avonds en daarna maak ik een grote schoonmaakronde door de camper. John noemt me Miep Kraak, maar het is zo licht, je vergist je gewoon in de tijd. Pas om half 1 wordt het donker.
Praktische gegevens,
Camping Furuodden, Biristrand. Coördinaten 57 graden 05.829’ E 132 gr. 14.635’.
150 kronen elektriciteit inbegrepen.
In Charlottenberg getankt. 39 en een halve liter diesel, 429 kronen.

Vrijdag 11-2010
Biristrand-Skabu.
61608- 61729 121 km
Half bewolkt, 18graden, bewolkt, klein beetje regen en zon, Skabu 15
Om half 10 verlaten we ons heerlijk plekje aan het Mjosa meer en rijden naar Lillehamer. Daar is het openluchtmuseum en we lazen dat dit het beste in Noorwegen was vanwaar je een goed overzicht kon krijgen van geschiedenis, huizen en ambachten van Noorwegen.
Van 10 tot 12 bezoeken we het museum. Het is een heel aardig museum. Je wordt van de ijstijd tot nu door de Noorse geschiedenis gevoerd. Ook krijg je een goed overzicht van alle oude ambachten. Heel geinig en actueel, terwijl helaas ik nog erg geplaagd wordt door kiespijn is daar een oude tandartsstoel. Ik kom in een ruimte en voel me al wat onheimlich. De geur. Ik zeg tegen John de geur komt me toch zo bekend voor, kom je in een oude tandartsbehandelkamer. Maar echt klasse dat ze daar ook de geur verspreiden die echt alleen bij de tandarts te ruiken is. Ik denk dat het de oude behandelkamer is van de tandarts die het museum stichtte. Hij was zo in de geschiedenis, de gereedschappen van de ambachten geïnteresseerd dat hij zich vaak ook liet uitbetalen in naturen, oude gereedschappen. Hij heeft de basis gelegd van dit museum. Je kon daarna ook nog allerlei oude huizen bekijken en de kopie van de staafkerk die hier in het dorp staat waar we nu kamperen. Ik heb ze beiden op de foto staan. Ook de oude boerderijen en dat moest me toch erg doen denken aan de boeken, een trilogie was het, eeuwig zingen de bossen dat over een Noorse boerenfamilie ging. Dagen heb ik daar als kind me helemaal in verdiept en in opgegaan. Was een beetje thuiskomen in dat boek bij de boerderij in het openluchtmuseum.
We hadden nog veel langer kunnen blijven, er was een oude stad, een trein waar we vlug langs zijn gegaan en nog meer. Maar we waren al over de parkeertijd heen en hadden dom de ijskast ook niet op gas overgesloten. Waren te voren van plan om niet langer dan twee uur te blijven omdat we de Peer Gynt route wilden rijden.
Na aan het meer nog even geluncht te hebben op naar de Peer Gynt route. We hadden de coördinaten van deze camping ingetikt, die zou aan deze weg liggen. Je moet Tol betalen. Als dat de weg is die we opgaan in Nederland, boven de weg een heleboel kamera’s. Die nemen je op. Wij als buitenlanders kunnen dan betalen bij een benzinestation, de Noren krijgen de rekening thuisgestuurd. Omdat we onder de 3,5 ton wegen is dat voor ons 18 kronen, 1,50 dus. Je zult toch net na die Tol wonen en steeds op en neer moeten.
We rijden over een prachtige weg met de typische boerderijen die we net in het museum hebben gezien. Voor isolatie groeit op de daken mos en gras, aarden is tussen berkentakken op het dak aangebracht en daarop groeit dan vegetatie. We passeren mooie kerkjes. De schoolbus rijdt net voor ons en stopt bij iedere boerderij om een kind uit te laten. Wij vinden dat niet erg, kunnen we rustig alles bekijken. We hebben de Peer Gyntsuite in de auto aan, het is genieten. Komen langs prachtige meren, langs bergen waar de sneeuw nog op ligt, heel bijzonder, een meer vlak voor een stuwdam aan de rand helemaal omringt met sneeuw. Denk dat het water in het meer wel ijskoud moet zijn.
Dan komen we op de camping aan die we ingetikt hebben. Een zeer aardige Noorse mevrouw helpt ons en helpt ons meteen ook uit een droom. We hebben de Peer Gyntroute niet gereden. Dat was een bergweg geweest en niet geasfalteerd. Nu John vond deze weg af en toe al aardig stijgen, smal en mopperend voor een tolroute(van een euro vijftig!) had hij wel beter mogen zijn, wat was hij blij dat hij de Peer Gyntroute niet had genomen. Die was pas echt stijl volgens de mevrouw.
Op de camping nog even in het avond zonnetje van de prachtige besneeuwde bergen in de omgeving genoten. Daarna de zon ging weg, lekker onze camper in. John naar het wereldcupvoetbal kijken, ik mijn reisverslag aan het bijwerken.

Praktisch.
Skabu Jytter OG Camping 175 kronen Totaal. GPS N61gr 32.923 E09gr 27.475
Benzine in Lillehamer, 61.629 23 liter, 273,90 kronen.
Openluchtmuseum, 140 kronen de man.

• 13 Juni 2010 - 19:00

Dinie:

Lieve John en Johanne,
    Net uitgebreid jullie reisverslag gelezen. Ik vind het weer erg leuk om op deze manier met jullie mee te reizen en ben onder de indruk van de prachtige natuur. Wat zullen jullie genieten!Die lange avonden zullen wennen zijn, maar ook wel fijn. Kun je veel uit je dag halen. En als dan ook nog je tandpijn weg is Johanne.... Maar dat gaat ook nog gebeuren. Geniet verder en ik kijk uit naar jullie volgend verslag.
    Groeten Dinie